لوگوی پشت صحنه دنیای مد - The fashion's Backstage - بلاگ تخصصی کسب و کار مد
ورود / عضویت
ClosePlease login

No account yet? Register

ترند چیست و چه تفاوتی با استایل دارد؟

فهرست مطالب

شاید هیچکس نداند برای اولین بار چه کسی مد و ترند را وارد جامعه کرد. در دورانی که نقاشی ها رکن اصلی خانه های اشراف زادگان شدند و شاهزادگان لباس های فاخر می پوشیدند اهمیت به لباس بیشتر شد. در قرن های 14 و 15 میلادی عروسک هایی تحت عنوان پاندورا ساخته شدند که از دختران جوان الهام گرفته شده بودند. این عروسک ها بستری برای لباس هایی که خیاط های معروف برای نشان دادن مد روز درست می کردند، بودند. در بین سال های 1715 تا 1785 این عروسک ها رواج بیشتری داشتند و بازرگانان آنها را که به مد روز اروپا، به خصوص فرانسه ملبس بودند به نقاط دور و نزدیک دنیا می فرستاند.

این مطلب در دسته بندی استایلینگ و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی برای نشان دادن مد روز به وجود آمد. امروزه که تکنولوژی و سرعت ارتباطات به اوج خود رسیده است، افراد جامعه به راحتی می توانند از ترند و مد روز مطلع شوند.

در کنار ترند هایی که هر چند وقت یک بار ظهور می کردند، استایل های مختلفی متولد شدند. در این مقاله می خواهم به ترند و استایل و چیستی هر دو بپردازم و چند مورد از ترند های سال 2023 را معرفی کنم.

ترند های سال 2023

استایل بوهو که به عنوان یک مد، ترند شده است.

کت اورسایز که چند سالی می شود که جز اصلی استایل افراد مختلف است.

کت اورسایز که در ابتدا ترند بود و بعد جز اصلی استایل کژوال شد.

ترند چیست؟

ترند(که تقریبا با مد معنی یکسانی دارد)، در دنیای فشن به معنای یک سبک غالب از لباس پوشیدن( یا رفتار) در یک زمان مشخص می باشد.

یک روند در دنیای فشن زمانی ترند می‌شود که در زمان خاصی، محبوبیت زیادی بین افراد جامعه پیدا کند. در فشن نوع آرایش، مدل مو، رنگ و مدل ناخن، اکسسوری ها و از همه مهمتر جنس و مدل لباس چیزهایی هستند که ترند می‌شوند.

ترند ها بسته به میزان محبوبیتی که پیدا می‌کنند کوتاه مدت یا بلند مدت هستند اما معمولا عمرشان از یک ماه تا یک سال است. ترند مد دهه 90 میلادی که امسال هم جز ترند ها بود و در کت واک ها شاهدش بودیم، حدود چهار سال است که به دنیای مد وارد شده و کم کم جزئی از استایل افراد مختلف شده است. پس ترند ها، از هر اندیشه و یا فرهنگی که برخاسته باشند می توانند با توجه به محبوبیتشان در بین افراد جامعه ماندگار شوند و در نهایت به یک سبک و استایل تبدیل شوند.

ترند و مد توسط چه کسانی تعیین می شوند؟

در دهه های پیش، خانه های مد و طراحان لباس کسانی بودند که مد های روز را در کت واک ها به نمایش می گذاشتند. امروزه و در سال 2023 میلادی، مشخص کردن مد و ترند از انحصار صددرصد برند های معروف خارج شده است. عکس هایی از استایل های خیابانی که توسط علاقمندان به مد گرفته می شود، لباس هایی که سلبریتی ها می پوشند و سبک هایی که در پنج پایتخت مد دنیا به نمایش گذاشته می شوند، ترند ها را مشخص می کنند.

اگر فردی باشید که دائما در حال جست و جو و سرچ تازه های دنیای فیلم و موسیقی است و جشن ها و فستیوال های بین المللی را با نگاه دقیقی دنبال می کند، شاید متوجه این باشید که برخی از سبک ها و مدل های لباس یا آرایش و مدل مو چند ماه قبل در فیلم یا موزیک ویدئو نشان داده شده اند.

فیلم euphoria یکی از فیلم هایی بود که استایل آن دقیقا بر پایه ی مد دهه 90 میلادی انتخاب شده بود. استفاده از لباس‌های دو یا چند تکه، تی شرت های اورسایز و شلوارک جذب، گیره مو های رنگی و آرایش شاین و بدون کرم پودر و… که همگی ترند روز بودند، به منبع درست و پرطرفداری برای استایل جوانان تبدیل شد.

استایل بازیگران فیلم euphoria که از مد دهه 90 میلادی استفاده شده بود.

استایل بازیگران فیلم euphoria که از مد دهه 90 میلادی استفاده شده بود.

اولیویا رودریگو خواننده‌ی جوان نوظهوری که با آهنگ Driver Licence معروف شد، از رنگ بنفشی(Very Peri) که رنگ سال 2022 بود، پیش از آنکه این رنگ مشخص شود برای کاور آلبوم و لباس‌هایش استفاده کرد. او همچنین در موزیک ویدئو Good 4u از استایل دهه 90 و اوایل 2000 استفاده کرد.

اولیویا رودریگو، تم آلبوم خود را قبل از اینکه رنگ سال 2022 که بنفش بود اعلام شود، این رنگ را برای آلبومش انتخاب کرد.

استایل چیست؟

قرن های گذشته مردم با توجه به جایگاهی که داشتند لباس می پوشیدند. برای مثال در مصر باستان شِنْتی(Shenti)، که دامن رایج مردان بود مورد استفاده همگان قرار می‌گرفت اما رنگ و تزئینات آن، افراد را از یکدیگر متمایز می‌کرد. مثلا فرعون از دامنی که پیلی های اوریبی مانند اشعه ی خورشید داشت و نماد اوریوس بود، استفاده می‌کرد. یا مثلا اقشار مختلف جامعه لباس‌هایی با رنگ های متفاوت می پوشیدند. در رم باستان رنگ بنفش از آنجا که به سختی به دست می آمد، مخصوص پادشاه بود و مردم عادی از آن محروم بودند.

پس می توان گفت که لباس، علاوه بر کاربردی بودن و محافظت از پوست و پوشاندن بخش هایی از بدن، جنبه های دیگری هم دارد و نشان از جایگاه و هویت هر فرد است.

استایل ها از دل ترند های روز، تاریخ و فرهنگ جامعه متولد می شوند. البته استایل می تواند صرفا از حوزه ی لباس نباشد، مثلا استایل پانک و متال از موسیقی وارد صنعت مد شد. یا استایل لولیتا از دل مانگا های ژاپنی وارد فشن شد. استایل یک سبک برای بیان هویت فرد است که می گوید؛ من از این سبک پیروی می کنم و عقاید مشابه آن را دارم و یا اگر بحث فلسفی نباشد، مخاطب صرفا به خاطر زیبایی که در آن می‌بیند پیرو آن سبک می‌شود. مثلا در دهه 60 با تسخیر ماه توسط انسان سبک های فضایی ترند شدند.

انواع استایل

استایل ها انواع مختلفی دارند و و گاها حتی از تلفیق چند سبک می توان یک استایل منحصر به فرد خلق کرد.

  • مینیمال
  • کژوال
  • پرپی
  • بوهو
  • پانک، گرانچ، متال
  • لولیتا
  • ورزشی
  • مونوکروم
  • استایل خیابانی
  • اور سایز
  • هیپی
  • ونتاژ (وینتیج)
  • تام بوی
  • گوتیک
  • کلاسیک
  • اگزوتیک
  • کالر بلاکینگ
  • و…

از انواع استایل ها هستند.

برای مثال استایل هیپی توسط جوانان در دهه 60 میلادی به وجود آمد. این گروه از جوانان در مقابل سیاست های آشوب طلبانه‌ی آمریکا ایستادند و تفکرات مذهبی و کلیسا را کنار زدند و به گروه یاغی و هنجار شکن جامعه تبدیل شدند.

استایل بوهو

استایل بوهو به عنوان یک سبک مشخص

استایل مینیمال

استایل مینیمال

استایل پرپی

استایل پرپی (preppy)

آیا می توان هم ترندی بود و هم استایل شخصی را دنبال کرد؟

باید بگویم بله، می‌شود. وقتی به تماشای کت واک ها می‌نشینیم، می‌بینیم که بعضی از برند ها سبک خاصی را دنبال می‌کنند اما در هر فشن شو، چیز تازه ای را به نمایش می گذارند که می توان از آن به عنوان منبع الهام استفاده کرد.

پس هم می توان یک سبک مشخص داشت و هم می توان با ترند های جدید آن سبک را با مد روز تلفیق کرد. برای مثال با ترند شدن پافر و هودی در هر استایلی می توانستیم رد پای آن دو را حتی به عنوان آیتم اصلی مشاهده کنیم. در استایل کژوال، هودی که به تنهایی سبکی ورزشی دارد، با کت جین و یا کت های کتان تلفیق شد. جوراب های ورزشی و ساق بلند با کفش های پاشه بلند رسمی کنار هم آمدند و معادلات را بر هم زدند!

اگر می خواهیم استایل های اگزوتیک و یا ماکسیمال داشته باشیم باید فشن شو های برند های گوچی، دولچه و گابانا و ورساچه را نگاه کنیم. اگر پیرو یک سبک مینیمال هستیم باید کلوین کلاین را دنبال کنیم و… .

ترند های سال 2023

ترند های امسال هم تا حدودی دنبال رو ترند های دهه 90 می باشد. چیزی که امسال اضافه شده است، استفاده از جیب های بزرگ در دامن، شلوار و کت ها است. استفاده از پارچه های شفاف و بدن نما که چند برند از آن استفاده کرده اند. رنگ های پاستلی همچنان در بین مردم و برند ها محبوبیت دارند. رنگ lavender haze( که اتفاقا نام یکی از سینگل ترک های آلبوم Midnights از تیلور سویفت است که به تازگی منتشر شده است!) یکی از ترند های امسال است. شلوار جین های بزرگ، تاپ های سفید و البته لباس هایی که پارچه های شاین و پولکی دار دارند. پیراهن های دکمه ای از جنس فلانل با طرح چهارخانه، استفاده از گل رز در هر سایز و در هر جای لباس، کیف های کوچک رودوشی، کفش کتانی، تاپ ها و پیراهن های بدن نما به شکل لباس خواب. برش های نامنظم در لباسها و… .

ترند های سال 2023

برخی از ترند های سال 2023

ترند های سال 2023

جی جی حدید با استایلی از ترند های 2023

شلوار با جیب های بزرگ و عینک با شیشه های رنگی از ترند های 2023

این یا آن؟

همانطور که کمی پیش گفتم می توان هم مد روز بود و هم استایل شخصی خود را دنبال کرد. این که طرفدار مد باشیم و با هر ترند یک سبک جدید به خود بگیریم هم به نوبه ی خود یک استایل است اما چیزی که طرفداران محیط زیست و مد پایدار به آن معتقدند این است که داشتن یک سبک کمک می‌کند که افراد چیزهای کمتری بخرند و همه ی آیتم های کمد آنها با هم مچ شود، چرا که همین تغییر مد و ترند آسیب جدی ای به محیط زیست ما وارد می‌کند.

در فرهنگ ما به دلیل نداشتن یک برنامه ی درست و هدفمند برای صنعت پوشاک و آشنا نبودن با الزامات یک پوشش درست و زیبا، با ترند شدن آیتم های مختلف در اروپا و آمریکا، مردم جامعه بدون در نظر گرفتن درس کد ها و جایگاه و نوع هر لباس پیرو مد و ترند می‌شوند. امیدوار که ما در بک استیج به دانش فشن مردمان خوبمان بیافزاییم.

بیشتر

پست جدید

کامیونیتی

پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بک‌استیج - پشت صحنه دنیای مد

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد
پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام © ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا

▼ لینک‌های مفید
پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بلاگ تخصصی بک‌استیج

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد

پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام© از سال ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا