لوگوی پشت صحنه دنیای مد - The fashion's Backstage - بلاگ تخصصی کسب و کار مد
ورود / عضویت
ClosePlease login

No account yet? Register

مدیریت رسانه‌های اجتماعی دیجیتال برای فعالان مد

فهرست مطالب

با گرایش روزافزون کاربران به رسانه‌‌‌های اجتماعی دیجیتال حضور فعالان مد در شبکه های اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. نمی‌شود از فعالان مد باشیم اما رسانه‌ای برای ارائه آن نداشته باشیم. بیشتر فعالان عرصۀ مد، از رسانه‌های خبری و تحلیلی گرفته تا خرده‌فروش‌های آنلاین، هرکدام به‌نوعی در این رسانه‌ها مشغول به فعالیت هستند. با توجه به اینکه چرخۀ فعالیت مد در رسانه‌های دیجیتال روزبه‌روز پویاتر می‌شود، به نظر شما چند درصد از فعالان این حوزه رسانه‌های خود را هدفمند و اصولی مدیریت می‌کنند؟

این مطلب در دسته بندی کسب و کار مد و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.

در این نوشتار قصد داریم ضرورت شبکه‌های اجتماعی دیجیتال را برای فعالان مد بررسی کنیم و نکاتی را برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی در اختیارتان قرار دهیم. برای شروع آماده‌اید؟

رسانه‌های اجتماعی دیجیتال

چرا فعالان مد به رسانه‌های اجتماعی دیجیتال نیازمندند؟

رسانه‌های اجتماعی پلی میان فعالان مد و مخاطبان مد هستند. در گذشته فعالان مد تعامل بسیار کمی با مخاطبان خود داشتند. اما امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی این امکان برای فعالان مد فراهم شده است تا در کانون توجه علاقه‌مندان بیشتری باشند.

گذشته از آن، اگر بخواهیم از منظر تجارت الکترونیک این موضوع را بررسی کنیم، شبکه‌های اجتماعی دیجیتال سهم بسزایی در فروش محصولات مد دارند. در صنعت مد بریتانیا، تقریباً ۲۹ درصد از فروش برندهای مد به‌واسطۀ شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

بیشتر بازاریابان مد به وسیلۀ شبکه‌های اجتماعی مشارکت‌های استراتژیک برقرار می‌کنند که موجب آگاهی از برند، افزایش بازدید مخاطبان از سایت، فروش، درآمدهای کلان و پایگاه مشتریان وفادار می‌شود.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

انواع رسانه‌های اجتماعی دیجیتال برای فعالان مد

طبق اعلام استاتیستا (شرکت آلمانی پایگاه داده) ۶/۲۵ درصد از متخصصان صنعت رسانه‌های اجتماعی را موثرترین کانال بازاریابی دیجیتال می‌دانند. در اینجا ما ۳ رسانۀ محبوب و پرطرف‌دار حوزۀ مد را که مخاطبان فعال بیشتری دارند بررسی می‌کنیم:

  1. اینستاگرام (Instagram)

طبق نظرسنجی فیسبوک، اینستاگرام اولین رسانه برای معرفی و بازاریابی محصولات مد است. همچنین، طبق بررسی‌هایی که در بریتانیا انجام شده است از هر ۱۰ کاربر ۴ نفر مدعی هستند که شبکۀ اجتماعی اینستاگرام تمام نیاز آنان را به جدیدترین اخبار و نوآوری‌های صنعت مد پوشش می‌دهد‌.

در ایران نیز با افزایش محبوبیت شبکۀ اجتماعی اینستاگرام، بیشتر فعالان مد در آن مستقر شده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپای مد نیز از آن برای اهداف تجاری خود استفاده می‌کنند.

  1. یوتیوب (You tube)

تجارت الکترونیک برندهای کوچک و نوپای صنعت مد بیشتر بر اساس تبلیغات فیسبوک است؛ اما برندهای بزرگ مانند لویی‌ویتون (Louis Vuitton) با ۹۰۹ هزار و شنل (Chanel) با بیش از ۹/۱ میلیون کاربر از یوتیوب استفاده می‌کنند.

در واقع برندهای لوکس، به‌جای استفاده از تبلیغات پولی، از طریق کانال‌ یوتیوب خود و با تولید محتوای ارگانیک بر صنعت مد مسلط می‌شوند.

  1. پینترست (Pinterest)

پینترست یک رسانۀ اجتماعی بصری است که در آن کاربران تصاویر جذابشان را در تابلوهای مجازی خود به اصطلاح «پین» یا سنجاق می‌کنند. این پین‌ها در وب‌سایت پینترست ذخیره می‌شوند و بر اساس جست‌وجوی کاربران نمایش داده می‌شوند.

طبق آماری که پینترست منتشر کرده است ۷۰ درصد کاربران محصولات جدید را در این پلتفرم شناسایی می‌کنند. به نظر ۹۰ درصد نیز پینترست به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند چه‌چیزی بخرند و ۶۶ درصد کاربران نیز پس از دیدن پین‌ برندها محصولی را خریداری می‌کنند.

حالا که مختصری با کارکرد رسانه‌های اجتماعی دیجیتال آشنا شدیم باید بدانیم که فرقی نمی‌کند مخاطبان ما به قصد سرگرمی از شبکه‌های اجتماعی دیجیتال استفاده می‌کنند یا تجاری. آنچه مهم است توانایی ما در مدیریت محتوای آن است. وقتی تصمیم می‌گیریم در رسانه‌های اجتماعی دیجیتال فعالیت کنیم نمی‌توانیم بگوییم که هیچ آداب و ترتیبی مجو، هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو.

چگونه رسانه‌های اجتماعی دیجیتال را حرفه‌ای مدیریت کنیم؟

۱. پلتفرم‌ مناسب خود را انتخاب کنیم.

بی‌شک هر پلتفرم رسانۀ اجتماعی مخاطبان خاص خود را دارد. بعضی رسانه‌ها بیشتر مناسب اهداف تجاری و فروش هستند اما برخی دیگر مانند فیسبوک و اینستاگرام رسانۀ مناسبی برای یادگیری، شناخت یا تحلیل پوشاک مد هستند.

۲. ترند یا رویدادهای مهم را تحلیل کنیم.

مد به‌شدت به ترندهای روز وابسته است. همۀ افرادی که به مد علاقه‌مندند هیچ وقت لباس‌هایی را که در دهۀ گذشته مد و پرفروش بود نمی‌پوشند. اطلاع از اینکه در حال حاضر چه‌چیزی ترند است برای مخاطبان گاهی دغدغه است. کسب‌وکارهایی که از رسانه‌ها برای ارتقای آگاهی از برندشان استفاده می‌کنند، با تحلیل ترندهای روز توجه مخاطبان بیشتری را جلب می‌کنند.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهایی مانند بازسومو (Buzzsumo) استفاده کنید. به کمک این ابزار می‌توانیم محتواهای پرطرف‌دار در شبکه‌های اجتماعی را تشخیص دهیم و تعامل مخاطبان دربارۀ موضوعات مختلف را تحلیل کنیم. این‌گونه می‌توانیم موضوعات داغ و ترند روز را پیش از دیگران شناسایی کنیم.

۳. ویدئوهای اینستاگرامی بسازیم.

گاهی لازم است برای تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی خود از اینفلوئنسر (فرد معروف و تأثیرگذار) کمک بگیریم. برای مثال، اگر هفتۀ مد نزدیک است، می‌توانیم با همکاری یا شراکت اینفلوئنسر مجموعه‌ ویدئوهایی را تهیه کنیم تا محصولاتمان را نمایش دهد یا ما را از طراحان هفتۀ مد معرفی کند.

اگر مشکل بودجه نداشته باشیم، می‌توانیم اینفلوئنسری را به یک رویداد مد بفرستیم و بخواهیم که آن رویداد را بررسی کند. با این کار مخاطبان به کمک رسانۀ ما، از پشتِ صحنه، نگاهی به رویدادهای مد می‌اندازند.

۴. مخاطبان را در اولویت قرار دهیم.

مطمئناً، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها برای افزایش تعامل، جذب فالوئر و فروش خدمات یا محصولاتمان استفاده کنیم. اما افزایش خدمات به مشتری مهم‌ترین عامل پویایی در رسانه‌های اجتماعی است. این خدمات هرچیزی است که مشتریان انتظار دارند: سرعت اطلاع‌رسانی، حمل‌و‌نقل ساده و ارزانِ محصولات، قیمت و… .

اما مشکلی که ممکن است در رسانه‌های اجتماعی خود با آن مواجه شویم، این است که برای بعضی از مشتریان بسیار عادی است که آنلاین شوند و راجع‌به خدمات ضعیف، تجربیات یا رفتارهای ناخوشایند اعلام‌نظر کنند.

در این‌ مواقع بهتر است با استفاده از کانال‌های پشتیبانی نظیر پیام‌رسان‌های رسانه‌های اجتماعی و گفت‌وگوی آنلاین، خدمات مشتری را در اولویت قرار دهیم. حدود ۶۴ درصد از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه تلفنی با نمایندگان آن رسانه صحبت کنند، در رسانه‌های اجتماعی دیجیتال پیام دهند. بنابراین، وقت آن رسیده که رویکرد قدیمی «مرکز تماس تلفنی» را کنار بگذاریم و تیم رسانه‌های خود را آموزش دهیم تا مسائل مربوط به خدمات مشتری را در اولویت قرار دهند و صبورانه رفتار کنند.

برای مثال، شرکت پرتی لیتل تینگز (Pretty Little Thing) (شرکتی بریتانیایی که در حوزۀ خرده‌فروشی فست‌مد فعالیت می‌کند.) نمایندگی‌هایی برای خدمات مشتری دارد که با صندوق ورودی پیام مستقیم (Direct Message) رسانۀ اجتماعی توئیتر خود را مدیریت می‌کند.

به‌طور کلی، هنگام دریافت پیام‌های مستقیم، سرعت را در اولویت قرار دهیم. بهترین راهکار این است که یکی از اعضای تیم را مسئول پاسخ‌گویی سریع و خوش‌برخوردانۀ پیام‌های رسانه‌های اجتماعی کنیم. طبق آمار ۷۹ درصد مصرف‌کنندگان انتظار دارند که کسب‌وکارها نهایت در عرض ۲۴ ساعت پاسخ دهند و ۴۰ درصد انتظار دارند در عرض یک ساعت پاسخ‌شان را دریافت کنند.

۵. به انتظارات مخاطبان توجه کنیم.

حتی اگر در صندوق ورودی رسانه‌های اجتماعی دیجیتال خود مخاطبی نداشته باشیم که خواستار پیگیری سفارش خود باشد، پیگیری انتظارات مشتری راهی است برای مرتبط نگه‌داشتن مخاطبان با کسب‌وکارهای مد.

طبق تحقیقات شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی (McKinsey)، برندهای برتر مد با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها انتظارات و احساسات مخاطبانشان را می‌سنجند. این برندها به‌محض اینکه ترندی را انتخاب کنند، سریع واکنش مخاطبانشان را ارزیابی می‌کنند.

به کمک ابزارهایی مانند منشن (Mention) و گوگل آلرت (Google Alerts) می‌توانیم به‌سرعت از تمام نظرات کاربران خود مطلع شویم و بدانیم که در رسانه‌های اجتماعی دیجیتال دربارۀ ما چه صحبت‌هایی می‌شود. به این ترتیب، می‌توانیم درک کاملی از اینکه مردم چگونه برند ما را می‌بینند یا قضاوت می‌کنند به‌دست آوریم و قبل از اینکه خارج از کنترل شوند به آن‌ها پاسخ دهیم.

علاوه بر نکاتی که گفتیم، پیشنهاد می‌کنیم:

  • هشتگ‌هایی را استفاده کنیم که حاوی نام برندمان باشد.
  • بازخورد مستقیم به پیام‌، پست‌ و ویدئوهای خود را به‌دقت پیگیری کنیم.
  • به پست‌هایی که مخاطبان آن را از صفحات رسانه‌های اجتماعی‌ ما برای دیگران به اشتراک می‌گذارند توجه کنیم.
  • برای درک بینش مشتریان، از نظرسنجی استفاده کنیم.
  • لحن و بیان کانال‌های اجتماعی خود را بر اساس بیشترین تعداد لایک انتخاب کنیم.

سخن پایانی

فعالان مد برای موفقیت و دیده‌شدن به رسانه‌های اجتماعی دیجیتال نیازمندند. هر برندی با توجه به اهداف و مخاطبان هدف خود یکی از رسانه‌های اجتماعی را برای فعالیت اصلی انتخاب می‌کند. وقتی صحبت از ترندهای روز برای بیشتر مخاطبان جذاب است، این فرصت نیز برای رسانه‌های اجتماعی فراهم می‌شود تا بتوانند در این باره برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینند.

تجزیه‌وتحلیل نظر مخاطبان مد سرنخی است برای اینکه بدانیم آیا توانسته‌ایم در رسانه‌های اجتماعی دیجیتال نیاز و توقع مخاطبان خود را برآورده کنیم یا خیر. مجموع این تحلیل‌ها بینش بازاریابی ما را راجع‌به انتظارات مخاطبان افزایش می‌دهد.

تمام این داده‌ها صرفاً با حضور در رسانه‌های اجتماعی دیجیتال امکان‌پذیر است. بنابراین فعالان مد نباید اهمیت رسانه‌های اجتماعی را نادیده بگیرند یا نسبت به مدیریت هدفمند آن بی‌توجهی کنند.

بیشتر برندهای مطرح مد از رسانه‌های اجتماعی دیجیتال خود برای ارزیابی فعالیتشان استفاده کنند. اما باید توجه کنیم حضور در رسانه‌های اجتماعی کافی نیست. ما باید بتوانیم به‌طور استراتژیک رسانه و مخاطبان خود را مدیریت کنیم که در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

نظر شما چیست؟ چقدر با نکاتی که گفته شد موافق هستید؟ لطفاً آن را با ما در میان بگذارید.

بیشتر

پست جدید

کامیونیتی

پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بک‌استیج - پشت صحنه دنیای مد

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد
پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام © ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا

▼ لینک‌های مفید
پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بلاگ تخصصی بک‌استیج

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد

پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام© از سال ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا