هند و هنر فاخر
هنرمند و صنعتگر دو عضو اصلی و ماندگار کسب و کارهای هنر فاخر هستند. صنعتگران مهارتهای تولید و ساخت را با مهارت زیباییشناسی و خلق ارزشهای هنری هنرمندان میآمیزند و حاصل آن اثری است که فاخر نامیده میشود. کسب و کار هنر فاخر برخلاف فست فشن در گذر زمان با ارزش تر شده و نمودهای فرهنگی تازه تری را ایجاد میکند.هند کشوری است که به تنوع ادیان، رنگها، جواهرات، پوشاک و رقص مشهور است و در کرانه اقیانوسی به همین نام، در پهنه جنوبی قاره آسیا قرار دارد. بخش مهمی از درآمد هند در جهان تجارت مربوط به صنعت نساجی است.
هنر فاخر در هند موزهای زنده است که زیباییشناسی هنرمندان خود را به رخ جهانیان میکشد. استفاده ماهرانه از رنگها، سنگهای قیمتی، جواهرات، مواد اولیه طبیعی و نمادها در فشن هند نشان از اهمیت این موضوع دارد.
این مطلب در دسته بندی کسب و کار مد و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.
نساجی هند
منسوجات دست ساز هند در هر جنبهای از هویت آن تعبیه شده است. شکوه و جلال دربار با پارچههای مجلل اعلان میشد، در حالی که عبادت مذهبی هنوز از طریق لباسهای مقدس خود را نشان میدهد. قرنها تجارت جهانی با صادرات منسوجات و الگوهای هندی شکل گرفته که در سراسر جهان مورد تقاضا است. این منسوجات دست ساز مشهور حتی از خطر صنعتی شدن جان سالم به در بردند و در عوض هند را به عنوان نماد قدرت و اعتراض متحد کردند. امروزه، طراحان جوان در حال تطبیق تکنیکهای ساخت سنتی برای ایجاد مد، هنر و طراحی جدید برای مخاطبان جهانی هستند که ارتباط جدیدی بین تاریخ نساجی هند و دنیای مدرن ایجاد میکند.
شاید از خود بپرسید چه لزومی دارد با وجود دستگاههای پیشرفته بافت انواع پارچه، هنوز هم در جایی از جهان پارچههایی دست بافت تولید شوند؟ هنر فاخر اثری هنری خلق میکند که قابل انتقال به آیندگان به عنوان میراث است. ماندگاری و زیبایی دو اصل مهم هنر فاخر هستند. علاوه بر آن با هنر فاخر است که اکنون کشورهای گوناگون تلاش میکنند تا هنر و مهارتهای هنری و صنعتگری دستی و باستانی خود را حفظ کرده و برای آیندگان به یادگار بگذارند. علاوه بر آن تاثیرگذاری هنر و ورود به سنتهای مردم دیگر سرزمینها و الهام بخشی است که میتواند به حفظ و گسترش آن کمک کند.
طبیعت
منابع طبیعی غنی هند برای ساخت و تزئین منسوجات بیرقیب است. مناطق جغرافیایی و آب و هوای متنوع آن طیف وسیعی از الیاف گیاهی و رنگهای طبیعی را فراهم میکند. در طول قرنها، بیشتر مناطق بر اساس منابع محلی، مانند ابریشهای طلایی آسام، پنبه بنگال، یا رنگهای قرمز جنوب شرقی هند، تخصصهایی را ایجاد کردهاند. صنعتگران از طیف حیرت انگیزی از مهارتها برای پردازش مواد خام و تولید رنگهای متمایز منطقهای، بافندگی، چاپ و گلدوزی استفاده میکنند.
مواد خام
پنبه و ابریشم دو ماده خام طبیعی عمده در تولید منسوجات هند است. برای قرنها هند پارچههای پنبهای را به دنیا عرضه میکرد و همچنین انواع شگفتانگیز پارچههای نخی دستساز را برای مصارف خانگی تولید میکرد تا اینکه صنعتی شدن نحوه تولید و فروش پنبه را تغییر داد. ابریشمهای وحشی و نیمه اهلی هند همچنان طیف وسیعی از نخ و پارچه را برای استفاده محلی فراهم میکند. از دیگر الیاف حیوانی که برای تولید منسوجات استفاده میشود می توان به پشم گوسفند و گاومیش و موی بز اشاره کرد. منسوجات نیز اغلب با محصولات طبیعی تزئین میشوند: بال حشرات، پوسته صدف و مواد معدنی درخشان مانند میکا. نقره و نقره زراندود که به صورت نوارهای نازک و تارهای ظریف درآمده است، نیز در بافت و گلدوزی استفاده میشود تا درخشندگی و غنای بیشتری به پارچه بدهد.
پنبه
کشت پنبه در هند ممکن است به 9000 سال قبل برگردد و هنوز هم یکی از جنبههای جدایی ناپذیر اقتصاد هند است. تولید این منبع طبیعی ارزشمند همواره متکی به مهارت و نیروی کار تک تک کشاورزان بوده است.
ابریشم تاسار
گونه پروانه ابریشم وحشی هند باید در فضای باز پرورش یابد. جایی که به درختان مختلفی برای زندگی، خوردن و چرخاندن پیلههای خود دسترسی داشته باشد. ابریشم تاسار یکی از گستردهترین ابریشمهای وحشی هند است، و در ایالتهای اودیشا، بیهار و مادهیا پرادش کسب و کاری پر ثمر است.
رنگرزی
رنگ نیل از برگ درختچههای خانواده ایندیگوفرا استخراج میشود. برای هزاران سال در بیشتر مناطق هند برای رنگآمیزی نخ و پارچه (به ویژه پنبه) در سایههای آبی استفاده میشود. نیلی یک رنگ اساسی است. به این معنی که بدون کمک یک ماده شیمیایی به پارچه میچسبد، اما برای تهیه و استفاده موفقیتآمیز به تخصص نیاز دارد. خانواده چیپا، رنگرزان نیلی که در کالادرا، راجستان زندگی و کار می کنند، کسب و کارشان رنگرزی پارچه با نیل است.
بافندگی هند
هر بخش از هند سنت بافندگی خاص خود را دارد، اما گجرات، در ساحل غربی هند، بیش از 500 سال مرکز اصلی نوآوری بوده است. با مهاجرت بافندگان گجراتی، فنون بافندگی در سراسر هند گسترش یافت. و کسب و کار بافندگی رونق گرفت. ساده ترین نوع آن بافت تخت یا مسطح است که در آن بافنده یک نخ افقی «پود» را به طور یکنواخت روی و زیر مجموعه ثابتی از نخ های نگهدارنده «تار» میکشد. بافتهای پیچیدهتر از این روش پایه به دست میآیند. استفاده از ماشینهای بافندگی سنتی با ظهور ماشین بافندگی مکانیزه ژاکارد در قرن نوزدهم کاهش یافت.
برند Manish Malhotra
مانیش مالهوترا از جمله هنرمندانی است که با بیش از سی سال کار در حوزه فشن اکنون برند خود را در بین بزرگترین برندهای جهانی جای داده و هنر شرق را بیش از هر زمان دیگری به جهان معرفی میکند. او کار خود را به عنوان یک مدل آغاز کرد اما خیلی زود اشتیاق و عشق او به فیلم و مد، او را به سمت طراحی لباس کشاند. مانیش مالهوترا که از علاقهمندان به فیلمهای بالیوود است، زیباییشناسی بینظیری را در طراحی لباس و استایل بازیگران برجسته هند به ارمغان آورد. او بنیانگذار کسب و کاری به همین نام است و به خاطر تغییر مسیر بازیگران روی پرده نقرهای و دادن روایتی فردی به آنها در زندگی شخصی، در صنعت شناخته میشود. او اولین تأثیرگذار و خالق جسور مد، نفوذ خود را فراتر از مد گسترش داده است تا جایگاه خود را به عنوان یک طراح لوکس هندی تثبیت کند.