لوگوی پشت صحنه دنیای مد - The fashion's Backstage - بلاگ تخصصی کسب و کار مد
ورود / عضویت
ClosePlease login

No account yet? Register

تأثیر باربی در فشن: از باربی تا مارگو رابی

فهرست مطالب

 

این مطلب در دسته بندی استایلینگ و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.

صنعت فشن به طور مداوم درحال تغییر است. در طول تاریخ عوامل گوناگونی مسبب این تغییر و شکل‌گیری ترند‌ها بوده‌اند. این روزها با نزدیک شدن به تاریخ اکران فیلم باربی (Barbie 2023) و گسترش هشتگ باربی (Barbie) شاهد تأثیر باربی در فشن و رنگ صورتی به صورت گسترده در سطح جهانی هستیم.

باربی عروسکی زیبا و با تمی فمنیستی در همان اوایل ظهور راه خود را در دنیای فشن پیدا کرد. بیش از ۶۰ سال است که عروسک‌های باربی  وارد دنیای اسباب‌بازی‌ها‌ شدند. عروسک‌هایی با جزییاتی ظریف و لباس‌هایی جذاب و فوق‌العاده که در طول تاریخ پیدایش‌شان تابه‌حال، تغییرات شگفت‌‌انگیزی در سبک و استایل‌شان پشت سر گذاشته‌اند.

 

 

 داستان تولد و تأثیر باربی در فشن

در سال 1945 که یک زوج جوان به نام روث و الیوت هندلر تصمیم گرفتند با دوست صمیمی‌شان هارولد ماتسون یک شرکت اسباب‌بازی کوچک راه بیندازند. آن‌ها با ترکیب نام‌های خود یعنی “Mat” و “Ell” کمپانی متل “Mattel” را به راه انداختند.

خانواده هندلر دختری به نام باربارا داشت که اغلب علاقه داشت در حین بازی با عروسک‌های کاغذی‌اش،‌ علیرغم شکل ظاهری کودکانه‌شان با آن‌ها مثل افراد بالغ رفتار کند. مشاهده رفتار او، مادرش را به فکر خلق عروسکی با ظاهر زنانه انداخت که درنهایت با یک کار تیمی توسط روث هندلر و جک رایان (طراح موشک‌های ناسا) منجر به خلق عروسکی با چهره زنانه شد. لباس‌های شیک پارچه‌ای با زیپ جایگزین لباس‌های کاغذی‌ شد و یک چهره ظریف زنانه؛ موهای حالت دار، آرایش، و ناخن‌های آراسته عروسکی متفاوت با نام باربی را به دنیای اسباب‌بازی‌ها معرفی کرد. سرانجام در سال ۱۹۵۹ در نمایشگاه اسباب‌بازی نیویورک زمان رونمایی از باربی با ۲۲ لباس برای انتخاب و لوازم جانبی تکمیلی فرارسید و این عروسک به یکی از بحث‌برانگیزترین اسباب‌بازی‌های تاریخ تبدیل شد.

تولد و تأثیر باربی در فشن

ورود باربی به بازار

اطلاعات مهم درباره باربی

نام کامل باربی، باربارا میلیسنت رابرتز و برگرفته از دختر روت هندلر است.

او اهل ویلوز (داستانی) ویسکانسین است، جایی که در دبیرستان تحصیل می‌کند.

تولد رسمی باربی ۹ مارس ۱۹۵۹ است، روزی که در نمایشگاه اسباب‌بازی نیویورک در صنعت اسباب‌بازی رونمایی شد.

باربی برای اولین بار با لباس شنا راه‌راه سیاه‌وسفید ظاهر شد.

اولین عروسک باربی ۳.۰۰ دلار فروخته شد.

اولین تبلیغات باربی در باشگاه میکی موس در سال ۱۹۵۹ پخش شد.

رنگ امضای عروسک باربی صورتی (PMS 219) است.

قد باربی ۱۱.۵ اینچ است.

پرفروش‌ترین عروسک باربی تابه‌حال  باربی مو بلند بوده است که دارای موهایی هم‌اندازه قدش است.

سیر تکاملی باربی

 باربی: عروسک‌های مادام‌العمر

شارلوت جانسون اولین کسی بود که وظیفه طراحی لباس‌‌های باربی را بر عهده گرفت. سه سال طول کشید تا مدل لباس باربی برای اولین بار آماده شود؛ اما کسی که به‌ عنوان طراح اصلی لباس‌ نامش بر روی جعبه‌ها و پشت بدن عروسک‌‌ها درج می‌‌شد کسی جز کارول اسپنسر نیست. کارول که بیش از سه دهه طراح لباس‌‌های کمد این عروسک را بر عهده داشت، فارغ‌ التحصیل مدرسه هنر و طراحی بود که دست سرنوشت از طریق کمپانی متل او را به شغل رؤیایی‌اش یعنی طراح مد شدن، رساند. مهم‌ترین منابع الهام او برای طراحی لباس‌‌های باربی فرهنگ پیرامونش و افرادی مانند جین فوندا بازیگر آمریکایی بود. لباس‌‌ها به‌ طور بالقوه سود آورترین قسمت خط تولید باربی بودند و از این‌ رو جزئیات به‌ درستی و دقت بررسی می‌‌شد. جانسون حتی زمان زیادی را صرف پیدا کردن پارچه برای طراحی لباس‌‌های شیک و حتی لباس‌ زیر باربی‌ها می‌کرد.

مسیر پیشرفت لباس‌‌های این عروسک هرگز متوقف نشد و پای طراحان مشهوری چون اسکار دلارنته و کریستین دیور و رالف لورن نیز به داستان طراحی لباس‌‌های آن‌‌ها باز شد. تأثیر باربی در فشن و مد برای همگان قابل مشهود است

تأثیر باربی در فشن و طراحی لباس‌

طراحی لباس‌های باربی

از شاغل شدن باربی تا بچه‌ داری

همگام با ده‌ها سال تلاش فعالان برابری حقوق زنان و مردان باربی هم از شغل خانه‌داری جدا شد و در قالب نقش‌های متفاوت با لباس‌های و لوازم مختلف راهی بازار شد. باربی تاکنون با لباس‌های بیش از ۲۰۰ حرفه الهام‌بخش ازجمله فضانورد، خلبان، آتش‌نشان، روزنامه‌نگار و کارآفرین تولید شده است و در سال ۱۹۶۵، چهار سال قبل از راه رفتن انسان بر روی ماه، به فضا سفر کرد. این عروسک همچنین در سال ۱۹۷۳ در زمانی که تعداد کمی از زنان به‌عنوان پزشک زن در اتاق‌های عمل حضور داشتند با لباس جراحی ظاهر شد. همچنین این عروسک تلاش‌هایی برای تشویق دختران به کاوش درزمینه‌‌هایی چون مهندسی کامپیوتر، توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی، کاوشگر مریخ و مهندس رباتیک که در باور جوامع کارهایی مردانه بودن هم وارد عمل شد. همانطور که مشاهده می‌کنید تاثیر باربی در فشن و زندگی افراد خیلی گسترده بوده است.

  • سایر مشاغل مهم این عروسک به شرح زیر بوده است:
  • باربی پلیس در سال ۱۹۹۳
  • باربی آتش‌نشان ۱۹۹۵
  • مدیر اجرایی ۱۹۸۵
  • گوینده اخبار و راننده ماشین‌های مسابقه در سال ۲۰۱۰
  • معمار ۲۰۱۱
  • کارگردان فیلم ۲۰۱۵

با ظهور یک عروسک مرد با نام کن در کنار باربی، این زوج وارد خانه رویایی خود شدند و باربی بچه‌دار هم شد.

جنجال‌های باربی

باربی‌ها در تمامی سال‌های عمر خود بارها از سوی گرو‌های مختلف مورد مخالفت و اعتراض‌های شدید قرار گرفتند. داستان بچه‌دار شدن باربی و عدم‌تغییر اندام او پس از بچه‌دار شدن بارها موردانتقاد قرار گرفت. در همین دهه کمپانی متل با اعتراضاتی مبنی بر نداشتن تنوع نژادی نیز روبرو شد که درنهایت منجر به تولید باربی‌های سیاه‌پوست شد. در دهه ۹۰ میلادی هم‌زمان با اولین کاندیداتوری باربی برای ریاست جمهوری بار دیگر نام باربی به اتهام جنسیت زدگی در سرخط خبر‌ها قرار گرفت. عرضه باربی سخنگو نیز به دلیل گفتن جملاتی چون من عاشق خریدم و می‌شود یک روزی هر لباسی می‌خواهم داشته باشم؟ با انتقادات زیادی همراه بود. سال ۲۰۰۰ با اعلام جدایی باربی از کن باربی با چهره‌ای جوان‌تر و لباس‌های عجیب ظاهر شد که با اعتراض‌های شدیدی انجمن‌های مسیحی نیز قرار گرفت. در همین زمان باربی تتو دار شد که به مذاق فعالان حقوق کودکان خوش نیامد چراکه عقیده داشتند، این کار ممکن است کودکان را به داشتن تتو ترغیب کند.

تغییرات باربی

با وجود باربی سیاه پوست از سال ۱۹۶۸ و باربی آسیای شرقی در سال ۱۹۸۱ تا اوایل ۲۰۰۰ باربی یاد آور عروسکی سفید پوست باریک اندام  با چشمان آبی و موهای بلند بلوند بود.تا اینکه در سال ۲۰۱۶ شرکت متل از باربی هایی با چهار اندام متفاوت کوتا قد بلند قد لاغر و کمی توپور تر از باربی های قبلی  رونمایی کرد.

اندام باربی که از بحث برانگیز ترین مسائل درباره ی او بود. بعد از تغییر آن به شکل‌های مختلف تیتر روی جلد مجله ی تایم شد با این نقل قول از باربی که میتونیم دیگه درباره ی هیکل من حرف نزنیم!

باربی

تغییر اندام باربی

و در حال حاضر باربی هایی در هفت‌رنگ پوست متفاوت، شامل سیاه‌پوست، زردپوست، دورگه و؛ و ۱۴ مدل موی مختلف و حتی باربی  بدون مو و باربی با پای مصنوعی یا باربی نشسته روی صندلی ویلچر و باربی ترنس را  شاهد هستیم که می تواند به معنای این باشد که متل در تلاش برای از بین بردن کلیشه های ذهنی  قبلی ساخته شده از باربی است و  می‌خواهد بگوید: همه می‌توانند باربی باشند و همه باربی هستند.

باربی‌های متفاوت

همه می‌توانند باربی باشند

تأثیر باربی در فشن

همکاری های باربی با  فشن دیزاینر‌های شناخته شده ای مثل باب مکی در سال ۱۹۹۰، گوتیه در سال ۱۹۸۵، اسکادا در سال ۱۹۹۶ ، ران لورن در سال ۱۹۹۶، دیور از سال ۱۹۹۷، ژیوانشی در سال ۲۰۰۰، آرمانی در سال ۲۰۰۳، جوسی کوتور در سال ۲۰۰۴ ، وراونگ ۲۰۰۸ لوک های ماندگار و یونیکی از باربی به جا گذاشت که در فیلم باربی و فرش قرمز‌های اکران آن بر تن بازیگران دیده شد. و از دیگر فعالیت های متل برای باربی ساخت باربی سلبریتی‌ها از سال 1967 می باشد؛ و از جمله کسانی که توانسته باربی خود را داشته باشد می‌توان به نیکی میناژ در ستال 2011 اشاره کرد.

تأثیر باربی در فشن و طراحان

تأثیر باربی در فشن

 

در سال 2009 به مناسب پنجاه سالگی باربی هفته ی مد نیویورک با کانسپت باربی برگذار شد. و در سال ۲۰۱۹ به مناسب تولد ۶۰ سالگی باربی  CFTA جایزه‌ای به مناسب اثر گذاری های بسیار زیاد باربی به او تقدیم کرد.

 باربی الهام بخش طراحان و شروعی در تأثیر باربی در فشن

در سال ۲۰۱۵ جرمی سکات برای کالکشن آماده پوشیدن پاییز و زمستان (ready to wear) مسکینو

تأثیر باربی در فشن، طراحی جرمی اسکات برای باربی

طراحی جرمی اسکات برای باربی

تأثیر باربی در فشن

و از سال ۲۰۲۲ ترند رنگ صورتی در کالکشن های مختلف از جمله ولنتینو و ورساچه و به نمایش دیده شد.

رنگ صورتی در ران وی ولنتینو، تأثیر باربی در فشن

رنگ صورتی در ران وی ولنتینو

Barbi2023

مارگو رابی در نقش باربی، تأثیر باربی در فشن

مارگو رابی در نقش باربی

حالا با روی پرده رفتن فیلم سینمایی باربی ترند باربی با قدرتی بیش‌ تر برگشته است و تأثیر باربی در فشن و سینما باری دیگر چندین برابر شده.

مارگو رابی و رایان گاسلینگ، تأثیر باربی در فشن

مارگو رابی و رایان گاسلینگ

این فیلم با بازی مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن به زودی به نمایش عموم درمی‌‌آيد. در این فیلم باربی های  وکیل، دیپلمات، دانشمند، نویسنده، پزشک، رییس جمهور، دادگستر و باربی پری دریایی با بازی دوالیپا نیز حضور دارند. فیلم باربی در دنیای فانتزی و رویایی که در آن  جادو نیز هست زندگی می‌‌کند. در فیلم شاهد بسیاری از آیتم‌‌های یونیک باربی نیز  هستیم.

 

داستان فیلم با مواجه شدن باربی با مشکل شروع که برای حل آن مجبور است وارد دنیای واقعی شود.

تأثیر باربی در فشن

فیلم باربی تا اکنون تبلیغات و PR , بسیار زیادی داشته است و این موضوع از مهم ترین دلایل انتظارها برای تماشای فیلم است. این تبلیغات با همکاری برند های مطرحی چون شنل، سن لورن، ورساچه، ولنتیو، کرولینا هررا، اسکیاپارلی، میو میو، مارک جیکوبز، بوتگا ونتا و مدلینگ بسیار زیبای مارگو رابی صورت گرفته است.

 

 

 

حضور مارگو رابی در اکران فیلم با لباس‌های طراحی شده برای باربی

حضور مارگو رابی در اکران فیلم با لباس‌های طراحی شده برای باربی

نظر شما درباره باربی و ترند آن چیست؟ به نظرتان فیلم جذابی خواهد بود؟

بیشتر

پست جدید

کامیونیتی

پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بک‌استیج - پشت صحنه دنیای مد

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد
پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام © ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا

▼ لینک‌های مفید
پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بلاگ تخصصی بک‌استیج

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد

پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام© از سال ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا