لوگوی پشت صحنه دنیای مد - The fashion's Backstage - بلاگ تخصصی کسب و کار مد
ورود / عضویت
ClosePlease login

No account yet? Register

باربی، بازگشت به دنیایی از رویاها و جادوی کودکی

فهرست مطالب

همه‌ی ما در دوران کودکی بازی‌هایی داشتیم که مارا به دنیایی از رویاها و خیال‌پردازی‌ها می‌برد. از همان لحظه‌ی اولیه‌ی که عروسک های باربی به دست‌مان رسید، با عروسک‌های دیگر خداحافظی می‌کردیم. این پرنسس‌های کوچک و جادویی، جهانی را برای ما خلق می‌کردند که هر کدام از ما به خاطر طرح‌ها و لباس‌های شگفت‌انگیزشان، میلیون‌ها خاطره‌ی زیبا در ذهنمان به جا گذاشته‌اند.

این مطلب در دسته بندی طراحی لباس و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.

اکنون، باربی 2023، با تصویری متفاوت و جذاب با بازی هنرمند برجسته‌ی هالیوود، مارگو رابی، باربی با داستانی جدید بازگشته تا دل‌ها را به دست بگیرد. حتما همه شما هم متوجه صحبت‌ها و توجه‌هایی که باربی به خودش جلب کرده، شده‌اید و به مناسبت اکران فیلم در این مقاله، ما به عمق ترکیب هنر، خلاقیت و جذابیت این فیلم می‌پردازیم و از نزدیک مراحل خلق کاستوم‌ها، ارایش و زیبایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های فوق‌العاده در این اثر جادویی را کاوش خواهیم کرد.

اگرچه اکران این فیلم هنوز در ایران صورت نگرفته است، و مطمئنم خیلی از شما منتظر این هستید که ببینید، دلیل این همه صحبت و تعریف از این فیلم برای چیست.

باربی

پیشنهاد ما به شما این است که همراه ما در این سفر خاص به دنیای اثری جادویی و خارق‌العاده باربی بپیوندید تا از نزدیک شاهد طراحی‌های بی‌نظیر کاستوم‌ها و ارایش، تا مراحل خلق و تولید آنها و تبدیل شدن آن به آیکون جدیدی در فشن و سرگرمی، باشیم.

همچنین، از زبان منتقدان و افرادی که این اثر را مشاهده کرده‌اند، خبرها و بررسی‌هایی را به اشتراک خواهیم گذاشت که تاثیر این فیلم بر روی دنیای مد و فشن، فرهنگ و جامعه را مورد بررسی قرار داده است.

باربی

پس از ماه‌ها انتظار، بالاخره فیلم باربی گرتا گرویگ در این جمعه، 21 ژوئیه اکران می‌شود. با این حال، به لطف روند پررونق باربیکور، صنعت مد مدتی است که در دنیای باربی زندگی می‌کند – البته نه به اندازه طراح لباس برنده جایزه اسکار، ژاکلین دورن.(طراح لباس باربی)

باربی

سمت راست، گرتا گرویگ(کارگردان باربی) و سمت چپ، ژاکلین دورن(طراح لباس باربی)

می‌شود گفت که جنبش رنگ صورتی زمانی شروع شد که مدیر خلاق والنتینو، پیرپائولو پیچیولی، کالکشن صورتی پاییز/زمستان 2022 خودش را ارائه کرد.

 باربی

چند ماه بعد هم شاهد پخش شدن عکس‌هایی از پشت صحنه فیلم با حضور مارگو رابی در حال گردش با یک کانورتیبل صورتی بود، شدیم.

باربی

داستانی جدید در دنیایی بی‌نظیر 

باربی

باربی لند با وجود حضور در صفحه تلوزیون به طرز عجیبی نوستالژیک است. دیوارهای پنبه ای، کفش‌های پاشنه بلند، لباس و کاستوم هایی با الهام از عروسک هایش، موهای پیچیده شده و… همه دست در دست هم می‌دهند تا تماشاگران سینما را به این دنیای جذاب دعوت کنند.

طراح تولید سارا گرین وود، دکوراتور کیتی اسپنسر، طراح لباس، ژاکلین دوران، و آرایشگر مو و آرایشگر ایوانا پریموراک، چهار زنی هستند که مسئول نشان دادن این تصویر به جهانیان هستند.

باربی

ژاکلین دورن می‌گوید:

هسته اصلی فیلم خودشناسی است. این موضوع برای دخترانی که زمان خودشان را با بازی اسباب‌بازی‌های باربی می‌گذرانند، موضوع بسیار مهمی است. اما، این فیلم با بازی مارگو رابی، معنای خاص دیگری وجود دارد. باربی مارگو، احساس می‌کرد که زندگی کاملی دارد تا زمانی که چیزی پایه و اساس زندگش‌اش بود، تغییر کرد و به لرزه درآمد.

باربی

گرتا گرویگ اعتراف کرده است که فیلم را از کتاب 1994 مری پیفر الهام گرفته است.گرتا نویسنده و کارگردان فیلم هایLittle Women و Lady Bird است. گرتا در این فیلم سعی دارد، شخصیت او را که با استفاده از کلیشه های قدیمی زنانه خلق شده است، به عنوان راهی برای نشان دادن فشار موجود در جامعه بر زنان دنیای مدرن استفاده کند.

اما قبل از اینکه بیشتر راجب این فیلم صحبت کنیم بهتر از به دیزاینر و طراح لباس این فیلم بپردازیم.

ژاکلین دورن، دیزاینر فیلم 

باربی

ژاکلین دورن

ژاکلین با گرتا گرویگ(کارگردان) قبل از این فیلم نیز در فیلم «زنان کوچک» همراهی داشته و برای این فیلم هم کاستوم طراحی کرده است. ژاکلین دو برنده اسکار برای فیلم‌های «آنا کارنینا» و «زنان کوچک» شده است.

باربی

ژاکلین در پشت صحنه «زنان کوچک»

ژاکلین دوران در مورد طراحی لباس این فیلم می‌گوید: “باربی واقعاً با مد مرتبط است، زیرا کاری که میکند، با نحوه لباس‌پوشاندن او مرتبط است. لباس‌ها در واقع شکل بیان او هستند.”

باربی واقعاً و عمدتاً برای شغلی که دارد و یا کاری که انجام می‌دهد، لباس مرتبط با آن را می‌پوشد.

باربی

این ست‌های لباس هم با توجه به اتفاقاتی که در باربی‌لند می‌افتد، تغییر می‌کنند و شکل می‌گیرند.

جادوی خلق لباس‌ها و دکوراسیون فیلم

باربی

طراح تولید فیلم، گرین‌وود می‌گوید: به یاد دارم که گرتا به ما گفت: «برو با ترکیب طرح‌ها بازی کن!» و اضافه کرد که کارگردان هیچ ایده‌ای به آن‌ها در مورد چگونگی مفهوم‌سازی دنیای باربی نداده است.

برلی همین تیم طراحی تصمیم می‌گیرد که همه موارد را با هم کشف کنند.( اینکه چگونه داستان را بسازند، چگونه یک عروسک بسازند، چگونه یک را جهان خلق کنند).تنها موردآشکار برای این تیم این بود که، این دنیا باید بسیار زیبا باشد، اما خلق این دنیا، سؤالات خاصی را هم به همراه داشت که باید به آن‌ها جواب می‌دادند.

بزرگترین سؤال این بود که آیا باید همه موارد را پلاستیکی کنند؟ مانند مو، پوست و غیره. این سوال شروعی برای خلاقیت تیم بود!

باربی

اما خلاقیت واقعی جایی بود که تیم طراحی یک خانه رویایی باربی می‌خرد و با آن بازی می‌کند و ناگهان متوجه مورد مقیاس عجیب و غریب آن می‌شود. به عنوان مثال، وقتی او دست خود را بالا می‌آورد، می‌تواند سقف را لمس کند، بنابراین عروسک‌ها بزرگ‌تر از اشیاء اطرافشان هستند. به همین دلیل است که او را با برس مو و مسواک غول‌پیکر، با جعبه اسباب‌بازی‌اش با لباس‌های ژاکلین و هر چیزی شبیه به آن، در داخلش می‌بینید. حتی رژ لب‌ها نیز بسیار بزرگ ساخته شده است و دلیل آن این است که برای بچه‌هایی است که با آنها بازی می‌کنند، وسایل کوچک است، اما برای خود او، بزرگ است.

باربی

شانه و مسواک بزرگ تر از حالت عادی!

پیچیده ترین بخش برای طراح تولید!

باربی

در تریلر فیلم یک عروسک به چشم می‌خورد که ظاهری متفاوت نسبت به دیگر عروسک‌ها دارد. در واقع او، همان عروسکی است که همه ما‌ها با آن زیاد بازی کردیم، موهایش را کوتاه کردیم و دیگر شکل قبلی خودش را ندارد.

باربی

اما پیچیده ترین قسمت، ساخت یک خانه عجیب و غریب برای یک باربی عجیب بود.

خانه رویایی باربی به ظاهر هیچ کم و کسری ندارد و در ظاهر کامل هست اما به نظر من خانه باربی عجیب در فیلم در واقع بهترین خانه در سرزمین باربی است.

باربی

خانه باربی عجیب بیرون از محوطه خانه‌های رویایی دیگر به وجود آمده است.

خانه او، حتی یک زاویه راست در معماری تعبیه نشده و طوری طراحی شده که انگار کمی له شده به نظر برسد. این سازه تحت تأثیر فیلم روانی آلفرد هیچکاک در سال 1960 با لوکیشن بالای تپه و مسیر پرپیچ و خم پلکانی قرار گرفته است.

باربی

چرخش نورهای رنگی، نورهای شارپ و دیوارهای بلوک تضمین می‌کند که خانه عجیب علاوه بر اینکه یک فضای شوم را تداعی می‌کند، سرزنده بودن فضا را نیز حفظ می‌کند.

باربی

هنگام ساختن خانه‌ای برای او، عروسکی که مدت زیادی با آن بازی می‌شود، دلیلی که آن را از دیگر خانه‌های دیگر متمایز می‌کند، درختان بلند شوم، یک راه پله بلند و صندوق پستی کرکس است. درختان بلند کناره‌ها و پشت خانه را پنهان می‌کنند و در عین حال حس غوطه ور شدن در طبیعت را به خانه می‌دهند. همه چیز در خانه باربی عجیب و غریب بسیار نامرتب است. او زندگی را به عنوان یک باربی معمولی آغاز کرده، اما پس از آنکه بیش از حد با او بازی می‌شود، تبدیل به این باربی عجیب می‌شود. حتی خانه او نیز در ابتدا به عنوان یک خانه رویایی مانند دیگر خانه‌ها بود اما کم کم شروع به این مکان آشفته تبدیل شد.

باربی

برای باربی عجیب هم ماشینی در نظر گرفته شده که دربه طور عجیبی در نزدیکی خانه رویایی باربی (مارگو رابی) پارک شده است.

اسپنسر(طراح دکوراسیون فیلم) درباره این وسیله نقلیه می‌گوید: «باربی عجیب با زره بیرون می‌رود، مثل حلزون یا لاک‌پشت. او باید از خودش محافظت کند زیرا که آسیب پذیر است، و شما این موضوع را در یکی از تریلر ها هم می توانید ببینید.

باربی

ماشین باربی عجیب غریب

کمد باربی

باربی

کمد لباس بخش بزرگی از فیلم است از نظر ژاکلین دلهره‌آورترین بخش فرآیند طراحی، تعداد زیادی لباس بود که به آن نیاز می‌شد. از جمله مشکل‌هایی که وجود داشت این بود که چگونه آن را برجسته و آن را به مفهومی تبدیل کنند که بتوانیم آن را درک کنند و با آن کار کنند.

تصور اینکه باربی در هر صحنه به چه تعداد لباس نیاز خواهید داشت باور نکردنی است و اینکه ژاکلین تنها 11 هفته وقت داشت. برای همین ژاکلین، همه لباس‌ها را را به صورت فیزیکی دور تا دور دیوار دفترش زد، تا بتواند تمرکز بهتری داشته باشد.

اما اکثر لوک‌های انتخاب شده برای او، نوستالژی اوایل دهه 60 را دارد.

باربی

یکی از معروف‌ترین لوک‌ها، لوک “باربی هات اسکیت 1994” است که او هنگام ورود به لس آنجلس می‌پوشد. این لباس کاملاً از خود باربی ایده گرفته شده است، اما دقیقا همان لباس نیست.

باربی اصلی لباسش از یک پارچه یکسره کتان تشکیل شده، اما در فیلم پترن های روی پارچه الگو گرفته، چاپ شده و همراه با ساق صورتی و یک ژاکت برای رایان درست شده.

باربی

یکی دیگر از لوک های الهام گرفته از گذشته، لباس شنای سیاه و سفید سال 1959 است.

باربی

لباس شنای سیاه و سفید سال 1959

و در انتها نکته پنهان فیلم باربی

باربی

فیلم با ارائه جنبه‌های جدید و نگاهی تازه به دنیای انیمیشن، تحولی چشمگیر در صنعت باربی به ارمغان آورده است. این فیلم نه تنها به عنوان یک انیمیشن مورد توجه قرار می‌گیرد، بلکه از جنبه‌های فمینیستی و جنسیتی نیز استفاده می‌کند که در عروسک‌های قبلی مورد توجه قرار نگرفته بوده است. گرویگ، کارگردان و نویسنده فیلم، به هدف اصلی باربی اشاره می‌کند و سوالات مهمی را مطرح می‌کند؛ مانند مفهوم زنانگی برای باربی، مالکیت این شخصیت و هدف نهایی او.

باربی

 این انتقادات و اصلاحات به دنیای او ابعاد جدیدی می‌بخشد و از او یک شخصیت با ارزش و ایده‌آل برای دختران و زنان به اهمیت برخوردار می‌سازد.

باربی

در این فیلم، ما شاهد تغییر و تحول باربی شاهد هستیم؛ او دیگر یک عروسک آرمانی نیست بلکه شخصیتی که سفری در پیش دارد و برای یافتن هویت و شخصیت خود تلاش می‌کند. این روند نشان‌دهنده اهمیت خودشناسی و کشف خود در جهت رسیدن به اهداف است. او همواره با انتخاب لباس‌های خاص و شاد و استفاده از انواع سبک‌ها و اندازه‌ها، ایده‌آل زنانگی را به تصویر می‌کشد. این فیلم بهترین بخش‌های جادوی خلق لباس‌ها و استفاده از آنها را نمایان می‌کند و به ما نشان می‌دهد که لباس‌ها می‌توانند نه تنها منظره‌ای جذاب و زیبا ایجاد کنند، بلکه از زنان به عنوان خلاقانه‌ترین و بهترین نسخه از خودشان الهام بخشند.

کمد لباس او ناشی از عشق او به لباس است. او لباس می پوشد زیرا از لباس پوشیدن لذت می برد و همیشه برای هر کاری که انجام می دهد کاملاً عالی لباس می پوشد. سبک لباس پوشیدن او، بازیگوش و پر از شادی است. این موضوع شاید سطحی به نظر برسد، اما در واقع بخش بزرگی از شخصیت اوست و بدترین قسمت آن نگاه جنسیتی به او به دلیل نحوه انتخاب لباس هایش است. باربی در دنیای باربی لند هیچ مشکلی برای لباس پوشیدن نداشت اما به محض اینکه وارد دنیای واقعی شد، به او نگاه جنسیتی شد.

باربی

اگرچه اکران این فیلم در ایران صورت نمی‌گرد، اما مطمئن هستم که شما هم مانند سایر طرفداران باربی، مشتاقانه منتظر این اثر هنری هستید. این انتظار و شوق، از جذابیت فیلم و توانایی آن در ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان ناشی می‌شود و به یقین، در دلهای علاقه‌مندان به انیمیشن، یکی از تجارب تماشایی بی‌نظیر خواهد بود.

  • نظر شما راجب این مقاله چیست؟ بنظرتان واقعا به باربی نگاه جنسیتی شده؟
  • فکر می‌کنید چه اتفاقاتی برای باربی در سفرش اتفاق می‌افتد؟
  • ما همیشه در باره باربی مطلب می‌خوانیم نظرتان چیست در مقاله بعدی راجب کن(دوست پسر باربی)، که به صورت جالبی در این فیلم به آن اشاره شده، بخوانید؟
  • اگر علاقه دارید در مورد طراحی‌های دیگر ژاکلیت در دیگر فیلم‌ها بخوانید، برای من در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

بیشتر

پست جدید

کامیونیتی

پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بک‌استیج - پشت صحنه دنیای مد

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد
پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام © ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا

▼ لینک‌های مفید
پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بلاگ تخصصی بک‌استیج

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد

پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام© از سال ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا