لوگوی پشت صحنه دنیای مد - The fashion's Backstage - بلاگ تخصصی کسب و کار مد
ورود / عضویت
ClosePlease login

No account yet? Register

ویوین وست ‌وود، فشن آیکونیک و مادرخوانده‌ی سبک پانک

فهرست مطالب

من با ویوین در قلبم ادامه خواهم داد. ما تا لحظه‌ی آخر کار کردیم و او درس‌های زیادی به من داده است که با آن‌ها مسیر را ادامه خواهم داد.” آندریاس کرونتالر، همسر و شریک خلاق ویوین وست‌ وود. زمانی که هفته‌ی گذشته خبر مرگ ویوین منتشر شد، طرفدارانش برای از دست دادن یک نماد! عزادار بودند؛ اما بسیاری دیگر به تازگی با جنبه‌ی آگاه و تفکر‌برانگیز این فشن آیکونیک پرشور آشنا شدند. شما از هر گروهی که هستید با ما همراه شوید، چرا که در این مقاله ابتدا زندگی هنری ویوین را بررسی می‌کنیم، سپس از دغدغه‌های پایداریش و حمایت از محیط زیست خواهیم گفت.

این مطلب در دسته بندی اخبار کوتاه و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.

زندگی ویوین وست وود

ویوین وست‌‌وود(Vivienne Westwood) در هشتم آوریل ۱۹۴۱ در روستای Tintwistle انگلیس در زمان جنگ جهانی به دنیا آمد. پس از پایان دبیرستان در رشته‌ی نقره‌کاری در دانشگاه هنر لندن شروع به تحصیل کرد اما مدتی بعد وارد کالج تربیت معلم شد. با این‌که در این رشته موفق بود و در یک مدرسه‌ی ابتدایی تدریس می‌کرد، علاقه‌ی او به طراحی و ساخت جواهرات دست‌ساز و کار‌های هنری باعث شد که او استعداد طراحی را در خودش کشف کند. در همان دوران بود که وارد فعالیت‌های بزرگی در زمینه‌ی مد و فشن شد. ویوین ایزابل سوایر(Vivienne Isabel Swire)، فشن آیکونیک و طراح لباس خلاق بریتانیایی، پس از ازدواج با درک وست‌وود(Derek Westwood)، نام خود را به ویوین وست وود تغییر داد و پس از جدایی هم نام او را حفظ کرد.

پس از جدایی، آشنایی ویوین وست وود با مالکوم مک‌لارن(Malcolm McLaren) تاثیر زیادی روی حرفه‌ی طراحی او گذاشت؛ در واقع نوعی محرک برای طراحی سبک پانک بود. با این‌که ویوین با مک‌لارن در دهه‌ی ۸۰ یک شوی لباس برگزار کردند اما ویوین از سال ۱۹۸۴ تصمیم گرفت تا به شراکت و رابطه‌ی خود با مک لارن پایان بدهد و از همان زمان ویوین به تنهایی مدیریت برند خود را به عهده گرفت. در نهایت او در سال ۱۹۹۳ با آندریاس کرونتالر(Andreas Kronthaler) ازدواج کرد. تلاش‌ها و موفقیت‌های ویوین در زمینه‌ی طراحی لباس باعث شد که او در سال ۲۰۰۸ دکترای افتخاری مد و فشن از دانشگاه هریوتوات اسکاتلند(Heriot-Watt University) را بگیرد. یکی از بزرگترین افتخارات ویوین این است که ملکه الیزابت لقببانورا به او اعطا کرده است. همچنین لباس عروس معروف کری بردشاو(Carrie Bradshaw) در سریال Sex and The City، با افتخار طراحی ویوین بوده است.

طراحی لباس عروس معروف کری بردشاو در سریال سکس اند دسیتی توسط ویوین وست وود

لباس عروس معروف کاراکتر کری بردشاو در سریال سکس اند دسیتی

ویوین وست وود، مادرخوانده‌ی سبک پانک

ویوین وست‌وود با الهام گرفتن از سبک لباس اقشار خاص مانند خوانندگان راک و موتورسواران سبک جدیدی را در لباس پوشیدن بهوجود آورد، این نوع سبک نوعی ابداع و تحولی عمیق در فشن دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ بود. او با آوردن سبک پانک به دنیای مد، پیشگام یک دگرگونی جدید در طراحی مد و لباس در سطح جهانی شد؛ به همین دلیل او را مادرخوانده‌ی سبک پانک نامیدند. مالکوم مک‌لارن یک بوتیک در خیابان کینگزرود (KingsRoad) لندن به نام Let it Rock برای فروش لباس‌های طراحی‌شده‌ی ویوین در سال ۱۹۷۱ افتتاح کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در تمام طراحی‌های او از نمادهای غیر معمولی مانند زنجیر، سنجاق قفلی، استوک فلزی و ترکیبی از اینقبیل استفاده می‌شود. ماریون کوتیارد(Marion Cotillard)، شاهدخت یوژنی یورک انگلستان(Princess Eugenie)، کامیلادوشس کورنوال(Camilla Duchess of Cornwall) و فارل ویلیامز(Pharrell Williams) از جمله شناخته‌شده‌‌ترین مشتریان ویوین وست وود هستند.

ویوین وست وود، مادرخوانده‌ی سبک پانک و مدل‌هایش در یک فشن شو و رونمایی از کالکشن‌هایش

ویوین وست وود، مادرخوانده‌ی سبک پانک

باورها و ارزش‌های ویوین وست وود

وست‌وود با لباس‌هایش با ما صحبت می‌کرد. به ما می‌گوید چه چیزی مهم است، چه چیزی را باید محافظت کنیم، ارزش‌گذاری کنیم یا ردکنیم. برخلاف دیگر طراحان مد، او تحصیلات ممتازی نداشت. ویوین چیزی حتی بهتر از تحصیلات دانشگاهی داشت؛ آموزش خودآموز، ویرایش نشده و منحصر به فردش! به گفته‌ی خودش خلاقیت او با جستجوی فعالانه‌ی کسانی که آن‌ها را “guru” نامیده بود، شکل می‌گرفت. “گوروافرادی بودند که ویوین می‌توانست از آن‌ها بیاموزد. در واقع او با گرسنگی ذهنی، مغز آن‌ها را می‌مکید.

ویوین خود را تائوئیست می‌دانست. تائوئیست‌ها اعتقاد دارند که همه چیز به عالم وجود برمی‌گردد و از آن‌جا به عالم عدم بازگشت می‌کند. بسیاری از چیزها که در عالم رشد کرده و شکوفا شدهاست، دوباره به اصل خود بازمی‌گردد. ویوین در این‌باره می‌گفت: “تائو به شما این احساس را می‌دهد که به کیهان تعلق دارید و به زندگی شما هدف می‌بخشد؛ به شما چنین احساس هویت و قدرتی می‌دهد تا خود را بشناسید و از زندگی خود روی زمین بهره‌ی کامل را ببرید.”

بنیاد ویوین وست وود

بنیاد ویوین، یک شرکت غیرانتفاعی است که توسط ویوین، پسران و نوه‌اش در اواخر سال ۲۰۲۲ تأسیس شد و در سال ۲۰۲۳ به طور رسمی راه‌اندازی خواهد شد. هدف از راه‌اندازی این بنیاد ایجاد دنیایی بهتر، محافظت از میراث زندگی ویوین، گرامیداشت طراحی‌هایش و ادامه دادن مسیر فعالیت‌هایش است. یکی دیگر از اهداف این بنیاد افزایش آگاهی و ایجاد تغییرات ملموس در همکاری با سازمان‌های غیردولتی است، که بر چهار اصل بنا شده است: جلوگیری از تغییر آب و هوا، توقف جنگ، دفاع از حقوق بشر و اعتراض به سرمایه‌داری. یکی از شعارهای بنیاد ویوین وست وود این است: “مهم‌ترین سلاح ما، افکار عمومی است؛ مبارزِ آزادی شو!”

پایداری برند ویوین وست وود

ویوین وست‌‌وود ایده‌ی پایداری در مد را مدت‌ها قبل از رایج شدن آن مطرح کرده بود. هنگامی که نام تجاری او برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۷۰ راه‌اندازی شد، رویکرد پانکیستی DIY- Do It Yourself او به معنای استفاده‌ی مجدد از مواد و تولید کمتر بود. از آن زمان، وست‌وود به خودی خود به یک دوستدار محیط زیست تبدیل شد. شعار اصلی این برند: «کمتر بخر، باکیفیت انتخاب کن، ماندگارش کن» است. مواد اولیه‌ی استفاده شده در کالکشن‌های اخیر این برند، ۹۰ درصد تأثیر کمتری بر محیط زیست دارند. پنبه‌ی ارگانیک، پنبه‌ی بازیافتی، پنبه‌ی حاصل از کشاورزی احیا کننده، پلی‌استر بازیافتی، نایلون بازیافتی و ویسکوز تنها تعدادی از ترکیبات پارچه مورد استفاده هستند.

برند لوکس ویوین وست ‌وود یکی از پیشگامان مد پایدار محسوب می‌شود. این جمله با این واقعیت اثبات می‌شود که این برند از سال ۲۰۰۷ از خز طبیعی استفاده نکرده است. همچنین می‌توان میزان تأثیر این برند بر دیگر طراحان را در نظر گرفت. برای مثال برند Belstaff و Marks and Spencer الگوی وست‌وود را دنبال می‌کنند. این برند آگاهی مردم را از مصرف بیش از حد و تأثیرات زیستمحیطی‌اش افزایش می‌دهد، مردم را به خرید کمتر اما با‌کیفیت‌ و داشتن کالکشن‌های بدون فصل و استاندارد تشویق می‌کند.

کمپین‌های پایداری برند ویوین وست وود

مجموعه‌ی وست‌وود در کالکشن پاییز ۲۰۲۲اش، هنر خرید کمتر را جشن گرفت. این طراح افسانه‌ای چندین کمپین با موضوع پایداری در سال‌های مختلف برگزار کرده است:

  • فشن شوی “Ecotricity” پاییز-زمستان ۲۰۱۸-۲۰۱۷

    این فشن شو در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و دعوت از سایر برندهای لوکس برای تغییر سوخت‌های فسیلی به انرژی سبز بود.

بک استیج فشن شوی “Ecotricity” پاییز-زمستان ۲۰۱۸-۲۰۱۷

  • نمایش کالکشن بهار-تابستان ۲۰۱۷-۲۰۱۶

    این فشن شو به یک راهپیمایی اعتراضی تبدیل شد. مدل‌ها با در دست داشتن پوسترهایی با جملاتی مانند “Austerity is a crime” و “Fracking is a crime” راهپیمایی کردند.

راهپیمایی اعتراضی ویوین وست وود و گروهش در نمایش کالکشن بهار-تابستان ۲۰۱۷-۲۰۱۶

راهپیمایی اعتراضی در نمایش کالکشن بهار-تابستان ۲۰۱۷-۲۰۱۶

  • فشن شوی بهار-تابستان ۲۰۱۴

    نوشته‌ی روی تی‌شرت‌ها، مانند “Climate” توجه را به تغییرات آب و هوایی جلب کرد. در همان سال او لوگوینجات قطب شمال” –کره ای به شکل قلبرا برای کمپین صلح سبز طراحی کرد.

طراحی لوگوی "نجات قطب شمال" -کره ای به شکل قلب- برای کمپین صلح سبز توسط ویوین وست وود

طراحی لوگوی “نجات قطب شمال” -کره ای به شکل قلب- برای کمپین صلح سبز

  • کمک مالی برای جلوگیری از تغییر آب و هوا

    در سال ۲۰۱۱، ویوین یک میلیون پوند بهCool Earthسازمان محیط زیست بریتانیا اهدا کرد تا از جنگل‌زدایی جلوگیری کند.

ویوین تا آخرین لحظه به انجام کارهایی که دوست داشت ادامه داد؛ طراحی کرد، روی هنرش کار کرد، کتابش را نوشت و دنیا را به سمت بهتر شدن تغییر داد. او زندگی شگفت‌انگیزی داشت. نوآوری و تأثیر او در ۶۰ سال گذشته بسیار زیاد بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. ویوین همیشه بیشتر از یک طراح مد بود. با مرگ او دنیای مد فقط یک طراح را از دست نداد، بلکه کل دنیا اسطوره‌‌ای را از دست داد. شما از طرفداران ویوین وست وود بودید و یا در این هفته با او و تفکراتش آشنا شدید؟ نظر خود را راجع به این بانو با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر

پست جدید

کامیونیتی

پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بک‌استیج - پشت صحنه دنیای مد

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد
پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام © ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا

▼ لینک‌های مفید
پشت صحنه دنیای مد - فشن بک استیج - The Fashion's Backstage - logo لوگو

بلاگ تخصصی بک‌استیج

بک‌استیج فضاییست (نه تنها) ویژه عاشقان دنیای مد، (بلکه) فضاییست که در آن خالقان محتوا و متخصصان صنعت فشن با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و روابط معنادار شکل می‌دهند. 

در بک‌استیج (پشت صحنه) هرآنچه که پشت صحنه دنیای مد اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کنیم، ایده‌هایی برای توسعه کسب و کارها را مرور می‌کنیم و پا به پای هم در دنیای کسب و کار مد پیش می‌رویم.

دسته‌بندی‌های مقالات

کسب و کار مد
بازاریابی مد
برندسازی مد
تکنولوژی مد

پایداری در مد
طراحی لباس
فشن استایلینگ
خرده فروشی مد

مطالب ما را پی بگیرید

از جدیدترین اخبار مطلع شوید

ارتباط با ما

تهران، ده ونک، مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، طبق اول

تلفن:‌ ۸۰۰۶ ۰۷۶ – ۰۹۰۵

ایمیل: info[at]backstage[dot]fashion

طراحی شده با ❤️ توسط فشن‌ورس دی‌ام© از سال ۲۰۲۲ | حمایت شده توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه الزهرا