بررسی دو اثر از یایویی کوساما
کلاه گیس قرمز و خال خال های رنگارنگ با احساسی وسواس گونه ای رقص پولکا را با تصویری انتزاعی برای بیننده به نمایش میگذارند.
yayoi kusama(یایویی کوساما)در ٢٢ مارس ١٩٢٩ در ژاپن متولد شد.
این مطلب در دسته بندی طراحی لباس و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.
او خود را وسواسی توصیف میکرد و به دلیل استفاده گسترده از نقطه ھای پولکا شھرت داشت. او نقاشی،مجسمه سازی،پرفورمنس آرت و اینستالیشن را در سبک ھای مختلف از جمله پاپ آرت و مینیمالیسم به کار گرفت.
تور بینھایت:
کارھای اولیه کوساما در شھر نیویورک شامل نقاشی ھایی بود که او آن ھا را تور بی نھایت می نامید.
آن ھا شامل ھزاران علامت کوچک بود که با وسواس در بوم ھای بزرگ بدون توجه به لبه ھای بوم تکرار میشدند گویی تا بینھایت ادامه داشتند، با تکرار بی پایان نقطه ھا حسی تقریبا ھیپنوتیز کننده ھم برای بیننده و ھم برای ھنرمند ایجاد میشد؛چنین آثاری مرزھای فیزیکی و روانی نقاشی را بررسی میکنند.
نقاشی ھای او در آن دوره جنبش مینیمالیسم در حال ظھور را پیش بینی میکرد،اما کار او به زودی به ھنر پاپ و ھنر اجرا تغییر کرد. کوساما به یک شخصیت اصلی در آوانگارد نیویورک تبدیل شد و آثارش در کنار ھنرمندانی مانند دونالد جاد،اندی وارھل به نمایش گذاشته شد.
اتاق آیینه ی بینھایت(میدان phalli)
یایویی کوساما در سال 1965 با تولید Infinity Mirror Room—Phalli’s Field به موفقیت دست یافت.
او با استفاده از آیینه باعث تکرار زیاد کارھای قبلی خود(بر روی کاغذ)شد،درنتیجه کارھایش به یک تجربه ادراکی تبدیل شد.
این ھنرمند در طول زندگی حرفه ای خود بیش از بیست اتاق آیینه بی نھایت تولید کرده است.
ھر یک از محیط ھای Kaleidoscope کوساما شبیھ به اتاق ھای توھم زا بودند،که انگار فرصتی برای قدم گذاشتن در توھمی بی نھایت فراھم شده است.
اتاق ھا ھمچنین،فرصتی برای بررسی موضوعات اصلی ھنرمند مانند جشن زندگی و عواقب آن فراھم کردند. کوساما بیشتر زمان خود را بین سال ھای ١٩۶٢ـ١٩۶۴ صرف دوخت ھزاران توپ پارچه ای متصل به مبل ھا کرد و اشیایی را برای ساخت مجسمه ھای خود پیدا کرد.
او در تلاش برای ایجاد صحنه ھای توھم آمیز و سطوح فالی،آثارش را باھم به نمایش گذاشت،اما متوجه شد درست کردن آن ھا از نظر جسمی و ذھنی آزاردھنده است به ھمین دلیل او شروع کرد به استفاده از آیینه برای دستیابی به تکرار ھای بینھایت.
آیینه ھا با قراردادن بازدیدکنندگان به عنوان موضوع اثر یک تجربه مشارکتی ایجاد کردند.
این اثر اولین بار در نمایشگاه floor show به نمایش درآمد.
و در پایان:
ھنر پرفورمنس کوساما با انعکاس زمان،ایده ھای ضد جنگ،ضد نظام و عشق آزادانه را مورد بررسی قرار میدھد. که اغلب شامل فرھنگی عمومی با ھدف از ھم گسیختن مرزھای ھویت،تمایلات جنسی و بدن ھستند.مثلا مراسم عید بزرگ برای بیدار کردن مردگان در سال ١٩۶٩ کوساما در یک اجرای غیر مجاز در فواره باغ مجسمه موزه ھنر مدرن نیویورک نقاطی را روی بدن برھنه شرکت کنندگان نقاشی میکرد که منتقدان او را متھم به تبلیغ شدید خود کردند و کارھای او مرتبا در مطبوعات پوشش دھی میشد.
برای خواندن زندگی نامه یایویی کوساما به مقاله دختری در بالای برج امپایر استیت مراجعه کنید.