هفته مُد اوتکوتور لندن و کالکشن شگفت انگیز (شیاپارلی) schiaparelli
هفته مُد کوتورپاریس شروعی بحث برانگیز دارد. صبح دوشنبه، شیاپارلی (schiaparelli) که توسط دَنیل رزبری اداره میشود، هفته مد پاریس را با نمایشی تماشایی از زیبایی سوررئالیستی خود آغاز کرد. نمایشی که نظر رسانههای دنیای مد را به خود جلب کرد. در ادامه برای مطالعه این مطلب همراه بکاستیج باشید.
این مطلب در دسته بندی طراحی لباس و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.
شالوم هارلو لباس نیم تنه پلنگ برفی را بر اساس طرحی آرشیوی از سال 1938 شیاپارلی پوشید، در حالی که ایرینا شایک لباس شیر و نائومی کمپبل کُت گرگ را به تن داشت.
شروع به کار شیاپارلی و آغاز طراحی کالکشن بندی و مفهومی
اگرچه السا اسکیاپارلی بیشتر به خاطر آثاری که در دهه 1930 خلق کرد شناخته میشود، اما او در دهه 1920 با لباسهای ورزشی شروع کرد. او ژاکتهایی با یقهها و کمانهای دوبعدی ایجاد کرد که در طرح بافته شده بودند. شیاپارلی یکی از مشهورترین مجموعههای خود را با الهام از سیرک خلق کرد. مجموعه سیرک در تابستان 1938 به موفقیت بزرگی دست یافت. با توجه به موزه ویکتوریا و آلبرت – که چندین قطعه از این مجموعه را در خود جای داده است – مخاطبان مد پاریسی فکر میکردند که این مجموعه “آشوبگرانهترین و پرحاشیهترین مجموعهای است که دیدهاند.
مجموعههای مفهومی شیاپارلی شیوه جدیدی را در خلق مد ارائه میکنند. طراحی یک مجموعه حول یک موضوع خاص از آن زمان به یک هنجار برای طراحان مد تبدیل شده است، اما در آن زمان، ایجاد مجموعهای با موضوعی مفهومی(کالکشن بندی) – بهویژه موضوعی عجیب و غریب مانند سیرک –امری عادی نبود.
کار شیاپارلی معیاری را برای مجموعههای «مفهومی» تعیین کرد. او از جنبههای مختلف هنر و فرهنگ الهام گرفت و لباسهایی طراحی کرد که به تدریج عجیبو عجیبتر میشدند.
اگرچه بسیاری از مجموعه سیرک دارای جلوهها و موتیفهای جدیدی بود از جمله اسبهای فیلهای بازی، آکروباتها، چادرها و دلقکها، لباس اشک یکی از شناختهشدهترین قطعات این مجموعه است. این لباس با همکاری دوست عزیز و هنرمند سورئالیست سالوادور دالی طراحی شده است.
الهام گرفتن برند شیاپارلی در 2023 از کالکشن سیرک دهه 1938
بنابراین دَنیل رزبری با الهام از کالکشن این دهه،کالکشن کوتور2023 را طراحی و اجرا کرده است.
به گفته دَنیلرزبری ما با هنرمندی مستقر در اسرائیل کار کردهایم که این موجودات را با دست از فوم و رزین مجسمهسازی کرده و سپس آنها را با خز مصنوعی گلدوزی شده پوشانده است، و سپس همه آنها با دست نقاشی شده است.» این موجودات اشارهای به «دوزخ» دانته بودند که الهامبخش گستردهای برای مجموعه بهاری بود.
درواقع برندschiaparelli در هفته مُداوت کوتور لندن به جهنم و رسیدن به بهشت اشاره میکند.
برای غوطهور شدن در چالش با خلاقیتهایی که ظرفیت فنی آتلیهاش را به لبه پرتگاه رساند. یک لباس بنددار با پولکهای ساخته شده از قلع که با چرم پوشانده شده است، در حالی که نیم تنه با یقهای شاخدار با مهرههای شیشهای اکرو میلرزد.
رزبری در این کالکشن برای هریک از ۹ دایره جهنم سه شکل ایجاد کرد. البته سه کار برجسته در این نمایش سه قیافه الهام گرفته از حیوانات بودند. پلنگ (شالوم هارلو، نماینده شهوت)، شیر ( ایرینا شایک، نشان دهنده غرور) و زن گرگ (نائومی کمپبل، نماینده بخل) هر کدام مستقیماً از “دوزخ” دانته جدا شدهاند و عملاً ساخته شدهاند .در واقع این حیوانات طوری ساخته شدهاند که گویی واقعی هستند و شنیدن صدای غرش از آنها چندان هم تعجب آور نیست.
با این حال، نبوغ واقعی schiaparelli ترکیبی از چیزهای خارقالعاده و پوشیدنی است. برای مثال یک سینه بزرگ برنزی به همراه یک پیراهن سادهی مخمل که خودنمایی میکند.
doja cat با دامن و پوتینی قرمز و آرایشی که حدود ۵ ساعت زمان بردو ۳۰۰۰۰کریستال سواروسکی در آن به کار رفت.
نظرات متفاوت و انتقادهای فراوان به این کالکشن
نظرات متفاوتی در هفته مد برای نمایش شیاپارلی وجود دارد، عهدهای معتقدند که این حیوانات با وجود اینکه مصنوعی و دستساز هستند اما از کشتن حیوانات تجلیل میکنند. که در حال حاضر در مورد صنعتی که هنوز در آن از خز طبیعی استفاده میشود صادق است. با این حال خیلی از افراد هم این کالکشن شیاپارلی را یک شاهکار میدادند
دن اونیل، فیلمساز حیات وحش و جانورشناس، اظهار داشت ما باید از نشان دادن حیوانات به عنوان محصولاتی لوکس خودداری کنیم، آنها ممکن است که از فوم ساخته شده باشند اما گونههایی در خطر انقراض هستند که در طول تاریخ کشته شدهاند تا پوست آنها تبدیل به چرمهای ناب شود.
این اعتراضات در مورد کالکشن هفته مد شیاپارلی تا جایی ادامه پیدا کرد که یکی از منتقدان نظرش این بود که شیاپارلی باید این مجموعه را بسوزاند و فوراً عذرخواهی کند و در مقابل این نظرات منفی افرادی هم بودند که به دفاع از شیاپارلی گفتند که افرادی که مخالف این کالکشن هستند همان افرادی هستند که گیرههای پروانهای و کتهای پوست ماری را از زارا و H&M خریداری کرده و استفاده میکنند.
واما این کلاه برنز که یادآور مرگ در مصر باستان است.
به هرحال صنعت مُد اوت کوتور صنعتی است که در آن صنعت و هنر حکمفرماست و به خودی خود مرزهای مُد را پیش میبرد.