چه با خواندن کتابهای هری پاتر و یا ماجراهای هری، ران و هرماینی بزرگ شده باشید یا جادوی هاگوارتز را از طریق صفحه جادویی نمایشگر تجربه کرده باشید، هیچوقت این دنیای پر از جادو، رمز و راز را فراموش نخواهید کرد.
این مطلب در دسته بندی طراحی لباس و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.
یازده سال از انتشار فیلم نهایی و پانزده سال از انتشار آخرین کتاب هری پاتر میگذرد. در پنجم تیر ماه امسال، مجموعه “هری پاتر” رسما 26 ساله میشود.
به مناسبت تایید شبکه اچبیاو(HBO) برای ساخت سریال از این مجموعه بینظیر، با من به پشتصحنه خلق لباس شخصیتهای جادویی هری پاتر همراه شوید.
همیشه لباسها یکی از قویترین راهها برای انتقال شخصیتها در صفحه نمایش هستند، به همین دلیل طراحی لباس شخصیتها، یکی از مهمترین قسمتهای ساخت یک مجموعه است.
در این مقاله من رازهایی از پشتصحنه و نحوه خلق لباس شخصیتها را در این دنیای اسرارآمیز برملا میکنم؛ پس با من همراه باشید.
آفریننده کمد دنیای هاگوارتز
مجموعه فیلمهای «هری پاتر» به موارد بسیاری از جمله لباسهای جادوییاش معروف است و آفریننده این لباسها کسی نیست جز جنی تمیم، طراح لباس فرانسوی-هلندی که طراحی لباس سریالهای “خاندان اژدها”، ” دو قسمت از مجموعه جیمز باند”، “بیوه سیاه (black widow)” و … را نیز به عهده داشته و برای طراحی لباس مجموعه هری پاتر جایزههای مختلفی، ازجمله: جایزه زحل ، جایزه انجمن طراحان لباس و … را برنده شده است.
جنی دیدی متفاوت برای لباس جادوگران و شخصیتهای منفی داشت و برای زنده کردن شخصیتهای مجموعه هری پاتر، از پارچههایی تیره با طیفهای رنگی مختلف و از جنسیت های مختلف چرم، موهر و ابریشم در لباسها استفاده میکرد.
اما از آفریننده لباسهای هری پاتر که بگذریم ، نوبت به بیان حقایقی در مورد شخصیتها و مد جادوگری می شود.
مد جادوگری
در طول مدت شش فیلم از هشت فیلم هری پاتر، تمیم به سختی تلاش کرده تا اثرهایی جادویی به جا بگذارد. اگر شما هم طراح لباس هری پاتر و این دنیای خلاقانه مال شما باشد، باید بدانید که چگونه یه شنل کلاه دار را خلق کنید یا روی کدام لباس گلدوزی کنید و یا از کدام طیف رنگ مشکی با سایههای مختلف و درخشش متفاوت مشکی استفاده کنید.
در طراحی لباسهای مجموعه هری پاتر سعی شده از مواد با کیفیت بالا در هر لباس استفاده شود. درست است که طراحی لباسها با مواد با کیفیت، گران تموم میشد، اما جنی تمیم معتقد بود که این کار ارزش سرمایهگذاری در درازمدت را دارند؛ زیرا فیلمبرداری «هری پاتر» مدت زیادی طول میکشید و مواد ارزانتر بعد از یک ماه خراب میشدند و وحشتناک به نظر میرسیدند.
اما نقطه عطف داستان از نظر جنی، طراحی لباسهای شخصیتهای منفی داستان بود و برای همین می گوید که :
“شخصیت های خوب کسلکننده هستند. شخصیتهای بد، تنها کسانی هستند که در یاد و خاطر شما خواهند ماند. “
مراسم یول بال
یکی از هیجانانگیزترین قسمتهای مجموعه هری پاتر که شاهد لباسها و کاستومهای مختلف هستیم، مراسم یولبال (Yule Ball) است.
دلیل هیجانانگیز بودن این بخش از فیلم، نمایش همه مدارس مختلف جادو در کنار هم، فرهنگهای متعدد و البته لباسهایشان است.
-
ویکتور کروم و موسسه دورمسترانگ
در طراحی ظاهر ویکتور کروم و موسسه دورمسترانگ، الهامات اسلاوی زیادی استفاده شد. لباسهای آنها از رنگهای قرمز و خز زیادی استفاده شد و در کل باعث شد استایلی مینیمالیستی و البته بسیار دراماتیک (مانند شنلی که روی شانه آنها تعبیه شده بود) به وجود بیاورد.
-
فلور دلاکور و آکادمی سحر و جادو بوکسباتون
با ورود فلور دلاکور و دانشآموزان آکادمی سحر و جادو بوکسباتون به جمع، سبکی بسیار فرانسوی و مد روز را به مراسم جشن آوردهاند. برای این آکادمی از لباسهای شیک و ساده، روشن و عمدتا در رنگهای آبی استفاده شدهبود. لباس فلور که برای یولبال طراحی شده بود، فوق العاده بود. در بالاتنه لباس، دو عدد طاووس کار شده و از نظر ظاهری ساده ، اما بسیار سبک و ظریف بود. دامن او ماندد بالهای دو طاووس طراحی شده است. طراحی ظریف این لباس او را به یک فرشته تبدیل کردهبود.
حال که صحبت از فرشته شد، بهتر است به سراغ هرماینی نیز برویم.
-
هرماینی یا سیندرلا دنیای هری پاتر
برای هرماینی یک لباس صورتی خیره کننده با لایههای پارچهای آبشاری در نظر گرفته شده بود؛ تعادلی بین معصومیت و زیبایی. اما لباس ظریف و صورتی هرماینی با شخصیت قوی او در تضاد بود. کاملا شکننده، مانند گل ، بسیار ظریف. این لباس برای جبران شخصیت سرسخت هرمیون طراحی شده بود.
یکی دیگر از دلایل طراحی این لباس برای هرماینی این بود که، همه توقع کمی از هرماینی داشتند. خیلیها فکر میکردند که او حتی به مهمانی نمیآید. سپس در لحظهای، هرماینی در بالای راه پله ظاهر میشود؛ گویی تمام اتاق را روشن کرده و در این لحظه شبیه سیندرلا به نظر میرسید.
-
ران ویزلی
در طراحی لباس ران برای جشن باید پارچهای به کار میرفت که انگار کهنه، رنگورو رفته است و از برادران بزرگش به او رسیده است.
-
هری پاتر و سدریک دیگوری
در نقطه مقابل ران ، هری پاتر و سدریک دیگوری قرار دارند. برای آنها نسخههای نسبتا مدرن شدهی لباسهای کلاسیک انتخاب شدهاست. هر دوی این شخصیتها که دو قهرمان هاگوارتز نیز هستند، اساساً نسخهای از تاکسیدو به تن دارند. لباسهای مشکی هری و سدریک بسیار براق هستند و این براقبودن، بیانگر کیفیت قهرمانی که هستند را بیان میکند.
بررسی لباس شخصیت ها
و در انتها به بررسی کلی و نمادین طراحی لباس کاراکترهای مهم مجموعه هری پاتر میپردازیم.
بلاتریکس لسترنج
بلا، یکی از شخصیتهای مورد علاقه طراح هری پاتر است. او هیچ وقت در طراحی کاستوم بلاتریکس توقف نکرد و سعی کرد که طراحی پیچیدهتری داشته باشد که شخصیتش شرورتر و خطرناکتر به نظر برسد.
در طراحی لباسهای بلاتریکس، از کرستهای چرمی و لایههایی از پارچههای مشکیتر از مشکی، استفاده شد.
ولدمورت
برای آفرینش لباس ولدمورت از پنج ابریشم مختلف استفاده شد. پس از انتخاب پارچههای ابریشمی، هر کدام به صورت جداگانه رنگ شدند. رنگها مکمل یکدیگر بودند و در نهایت کمدی با لباسهای سیاه با طیفهای مختلف برای ولدمورت ایجاد شد. لباسهای ولدمورت باید در عین پیچیدگی و حفظ ابهت، حس سبک و شناور بودن را القا میکرد.
در فیلمهای هری پاتر، لباسهای ولدمورت هر بار که یک هورکراکس (جسمی که بخشی از روح ولدمورت داخل آن بود) از بین میرفت، کمرنگ تر میشد تا این احساس را القا کند که او به آرامی در حال محوشدن است.
اما فقط در طراحی لباسهای ولدمورت فقط از رنگ مشکی استفاده نشد، گاهی از عناصر سبز رنگ برای نمایش خانه اسلیترین، نیز استفاده شد.
دولورس آمبریج
در دنیای هری پاتر یک شرور دیگر وجود دارد که نمای بیرونی صورتی خوش رنگ و لعابی دارد اما با شیطان درونش مطابقت ندارد؛ نام او دولورس آمبریج است.
جنی هنگام طراحی لباس دولورس گفته بود: من هرگز آنقدر موهر و پشم نرم استفاده نکردم. همه الیاف و پارچههای استفاده شده در طراحی لباس دولورس فوق العاده نرم بودند.
اگر بیشتر دقت کنید، متوجه شباهت استایل صورتی پروفسور دولورس با لباس ملکه الیزابت شدهاید. هنوز نمیدانیم که طراحان، این لباس را عمدا اینگونه الگوبرداری کردهاند یا خیر. اما جزئیات به طور کامل آشکار است؛ نه تنها ظاهر پروفسور آمبریج به ملکه شباهت دارد، بلکه شخصیت او نیز مانند ملکه است. او احساس میکند ملکه هاگواتز است و هر کاری دلش بخواهد، میتواند انجام دهد.
به مرور زمان در طول این قسمت از مجموعه هری پاتر که دولورس آمبریج حضور دارد، به موازات قدرتمندتر شدنش لباسهایش به طیف تیرهتری از صورتی تغییر رنگ پیدا میکند. آمبریج علاوه بر تمایل به استفاده از رنگ صورتی، در استایلش از اکسسوریهایی با تم گربه نیز استفاده میکند.
علاوه بر اینها، برای چاقتر نمایش دادن دولورس، تیم طراحی لباسهای بالشتکی برای این شخصیت ایجاد کرد.
اسنیپ
در فیلمهای هری پاتر، لباس اسنیپ تنها لباسی بود که هرگز تغییر نمیکند. به گفته طراح صحنه و لباس، این لباس به خاطر عالی و کامل بودن هرگز تغییر پیدا نکرد.
دامبلدور
لباسهای باشکوه دامبلدور از پارچههای ابریشمی رنگشده ساخته شده بودند. ردای با شکوه او از پارچهای به رنگ سبز روشن و یا بنفش روشن بود.
فرد و جورج ویزلی برادران همسان و نا هماهنگ
فرد و جورج ویزلی برادران دوقلو ران، لباسهایی هماهنگ داشتند اما یکسان نه!
طراح هری پاتر ،جنی، در برابر هماهنگی کامل لباسهایشان مقاومت کرد و هرگز لباسهای یکسانی برای آنها طراحی نکرد. لباسهای آنها همیشه مکمل هم بود اما نه یکسان! بنابراین، آنها همیشه باهم تفاوت داشتند (مانند لباس های قرمز و آبی یا آبی و قرمز).
از دیگر لباسهای مشابه، اما نه یکسان، پیراهنهایی با راهراههای افقی و نوارهای عمودی و کراواتهایی در رنگهای مختلف بود که به خوبی با هم ست میشدند.
در انتها باید اضافه کنم؛
اگر بخواهم ادامه دهم، باز هم مطالبی از این دنیای اسرارآمیز باقی میماند که در این مقاله نمیگنجد.
نظر شما در مورد سری فیلمهای هری پاتر چیست؟ آیا فیلمها، کتابها را به خوبی به تصویر کشیدهاند؟
بنظر شما سریال این مجموعه چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم شاهد طراحی لباسهایی بینظیر خواهیم بود؟!
اگر نظری راجب این مقاله یا مجموعه هری پاتر دارید، حتما در قسمت نظرها برای من بنویسید.