Yayoi kusama (یایویی کاسوما)
یایویی کوساما (متولد ۲۲مارس ۱۹۲۹، ماتسوموتو، ژاپن) هنرمند ژاپنی که خودرا (هنرمند وسواسی) توصیف میکرد، که در سال ۱۹۲۹، کوچکترین دختر خانواده از منطقه کوهستانی ماتسوموتو در مرکز ژاپن متولد شد. خانواده او از کشت دانههای گیاهی امرار معاش میکردند. درمحل خانه کودکی کوساما هنوز یک نهالستان وجود دارد. اوتربیت متعارفی داشت و زمانی که کوساما شروع به ابراز اشتیاق در ساختن هنر کرد خانوادهاش کاملاً حمایت نکردند.
این مطلب در دسته بندی طراحی لباس و در وبسایت بک استیج - پشت صحنه دنیای مد نوشته شده. با ما همراه باشید.
مادرش به ویژه رویای دختر جوانش را برای تبدیل شدن به یک هنرمند حرفهای دلسرد کرد و در عوض سعی کرد او را به سمت زنی سنتی و خانهدار سوق دهد. اما اصراریایویی کوساما قوی تر از مادرش بود.
وقتی مادرش نقاشی هایش را از او جدا کرد، کوساما کارهای بیشتری ساخت. هنگامی که او توانایی خرید لوازم هنری را نداشت. از موادی که درخانه پیدا کرد استفاده میکرد.
پس از شروع جنگ جهانی دوم، یایویی کوساما مانند سایر کودکان در سن مدرسه در زادگاهش، فراخوانده شد که تا دوازده ساعت در روز در یک کارخانه چترنجات کار کند.
و زمان آن رسیده که یایویی کوساما آثارش را درمعرض دید عموم بگذارد
یایویی کوساما در نوجوانی شروع به نمایش عمومی آثارش در نمایشگاههای گروهی کرد و در سال ۱۹۴۸ پس از پایان جنگ، او والدینش را متقاعد کرد که به او اجازه دهند برای تحصیل نقاشی به سبک مدرنیستی ژاپنی به توکیو برود. او تحصیلات خود را در شهر کاماکورا ادامه داد. اما خیلی زود از رویکردهای مرسوم معلمانش خسته شد.
دستاورد کوساما به عنوان یک هنرمند زن، که از پسزمینهی سنتی در بخش محافظه کار ژاپن در اوایل قرن بیستم حاصل شد، نباید دست کم گرفته شود.
ورود یایویی کوساما به دنیای مُد
درگیری خانوادگی و تمایل به هنرمند شدن اورا وادار کرد درسال ۱۹۵۷ به ایالات متحده نقل مکان کند، درشهر نیویورک ساکن شد او قبل از ترک ژاپن بسیاری از نقاشیهای اولیه خود را از بین برد.
یایویی کوساما در سالهای اولیه اقامت در ایالات متحده، درملاقاتهای خصوصیاش لباس رسمی میپوشید واز کیمونوهایی که از ژاپن به همراه خودش آورده بود استفاده میکرد. در سال ۱۹۶۶ کوساما کار اسلاید خود را به نام walking piece ساخت. این اثر هنری هنرمند را در حال قدم زدن در نیویورک با یک کیمونوی صورتی رنگ ثبت میکند. در این قطعه کوساما با میل شخصی خود از کیمونو استفاده میکند و خود را به عنوان فردی خارجی و خلاق در وسط شهری غیر دوستانه و بیگانه قرار داد.
در اواخر دهه 1960 کوساما شرکت مد خود را راه اندازی کرد. بسیاری از طرحهای لباس جسورانه بودند و دارای سوراخهایی استراتژیک بودند که سینهها، باسن یا اندام تناسلی فرد را نشان میداد. او برای اجرای عروسی همجنس گرا در سال 1968، یک لباس عروسی “عجیب” برای دو نفر طراحی کرد. در سال 1970 او لباسهای مشابهی تولید میکرد که میتوانست چندین نفر را در خود جای دهد. او برای خودش یک لباس فالیک طراحی کرد که سطح صورتی روشن آن با برجستگیهای فالیک پارچهای دوختهشده متعدد تقویت شده بود. در سالهای اخیر کوساما به طراحی لباسهای خود با استفاده از الگوهای نقاشیهایش روی پارچههای سفارشی ادامه داده است. او اغلب لباسهایش را با کلاه گیسهای رنگی روشن تکمیل میکند تا ظاهر متمایز کوساما را تکمیل کند.
یایویی کوساما و فعالیتهای ضد جنگ
یایویی کوساما همیشه دارای وجدان سیاسی قوی بوده است. برخی از اولین نقاشیهای او به وحشت جنگ مربوط میشوند: انباشته اجساد (زندانی احاطه شده با پردهی مسخ شخصیت) و زمین انباشتگی که هر دو مربوط به سال 1950 هستند، مناظر تیره و تار و جنگزده را نشان میدهند که در آن حتی گیاهان برای زنده ماندن تلاش میکنند.
برگزاری تجمعات اعتراضی
در دهه 1960، در طول جنگ ویتنام، کوساما تظاهراتی را در نیویورک برگزار کرد. این رویدادها خشونت را با کنشگری در قالب اتفاقات نقاشی بدن برهنه و عشقبازی خنثی کرد. اولین انفجار آناتومیک او با حضور رقصندگان برهنه در 15 اکتبر 1968 در مقابل بورس اوراق بهادار نیویورک رخ داد. در بیانیه مطبوعاتی این هنرمند آمده است: “پول حاصل از این سهام باعث میشود که جنگ ادامه یابد. ما به این ابزار ظالم و حریصانه تشکیلات جنگ اعتراض می کنیم.»
زمین ما مانند یک نقطه پولکای کوچک است، در میان میلیون ها جرم آسمانی دیگر، یک گوی پر از نفرت و نزاع در میان کره های آرام و بی صدا. بیایید من و شما همه اینها را تغییر دهیم و این جهان را به جایی بهتر تبدیل کنیم شما نمی توانید با استفاده از خشونت بیشتر خشونت را ریشهکن کنید. بعدها، در بازگشت به ژاپن، کوساما یک سری کلاژ ضد جنگ ساخت. جنگ، امواج جزر و مدی جنگ و قبرهای سربازان ناشناس تصاویری دلخراش از مجلات خبری را به نمایش میگذارند که با آبرنگ و پاستل پوشانده شدهاند. در سال 1995 یایویی کوساما به سفارشی از موزه هنرهای معاصر شهر هیروشیما پاسخ داد تا اثری جدید برای بزرگداشت قربانیان بمب اتمی تولید کند. او با سهگانه در مقیاس بزرگ Revived Soul پاسخ داد. برای آثار هنرمند در آن دوره غیرمعمول، این نقاشی خالی از رنگ است و نوارهای عمودی انتزاعی موجدار سیاه و سفید را نشان میدهد که جنگلی از درختان مرده را نشان میدهد که همگی با نقطههای پولکای مشخص او پوشیده شده است.
من برای یافتن عشق و رمز و راز زندگی انسان می جنگم.
من با جاه طلبی به دنبال حقیقت هنر بوده ام و در تمام زندگی ام مثل جهنم جنگیده ام تا به هدفم به عنوان یک انسان برسم. حتی پس از پایان زندگی ام، دوست دارم به آیندگان درباره شیوه هنرم بگویم. من میخواهم جوانترها یا همه درباره اشتیاق من به فضا و همچنین هنر من به عنوان نشانه زندگی من حتی پس از مرگم صحبت کنند. به همین دلیل، من تمام امروز صبح کار کردم. دوست دارم تا روز مرگ به خلق هنر ادامه دهم.
اودر حال حاضر به خواست خودش در آسایشگاهی زندگی میکند و همچنان به کارش هم ادامه میدهد وشرکت او نیز دقیقاً روبهروی همین آسایشگاه قرار دارد.
برای مطالعه زندگینامه سایر طراحان و تأثیرگذاران دنیای مد، با بک استیج همراه باشید.